Näkökulma

Tätä on tulevaisuuden hyväntekeväisyys: osta virtuaalikoti, anna samalla oikea koti kodittomalle perheelle

Jo kahdeksan jenkkiperhettä on saanut kodin hyväntekeväisyyskampanjamme kautta. Haastan sinutkin kokeilemaan markkinointia metaversumissa hyväntekeväisyyden kautta, kirjoittaa Laura Olin.
Kuva:
Tätä on tulevaisuuden hyväntekeväisyys: osta virtuaalikoti, anna samalla oikea koti kodittomalle perheelle

Kirjoitan tätä kolumnia paluumatkalla Espanjan Costa Bravalta I-COM-markkinointisummitista. Pidin puheenvuoron TBWA:n globaalin datajohtajan kanssa. Aiheena oli yhteinen hyväntekeväisyyskampanjamme Inverse, jonka idea on lyhykäisyydessään se, että ostamalla virtuaalisen asunnon annat asunnon myös oikealle perheelle, joka joutuisi muuten kodittomaksi. 

Samalla kuulin TBWA:lta, että näiden ensimmäisten viikkojen aikana jo kahdeksan perhettä on saanut kampanjan kautta kodin. Siitä tuli hyvä mieli.

Olen kirjoitellut metaversumista ja muista virtuaaliasioista Markkinointiuutisiin vuoden päivät. Masentavaa kyllä, aina kun otsikossa on sana metaverse (tai NFT tai web3), suurin osa lukijoista skippaa tekstin. 

“Onko tässä mitään järkeä, kun mikä tahansa muu aihe vetää paremmin”, märisin päätoimittaja-Iinalle

“Sun tekstit on hyviä, mutta metaverse on aiheena liian teknisen kuuloinen”, Iina lohdutti. 

Näin äskettäin videoklipin Bill Gatesista talk showssa vuonna 1995 selostamassa internetin toimintaperiaatetta. Gates sanoi, että internetin kautta pystyy jopa kuulemaan baseball-matsin selostuksen. Talk shown isäntä tokaisi siihen, että oletko koskaan kuullut radiosta? Yleisö remahti nauruun. Tunsin lievää samaistumista. 

Me kaikki tiedämme, millaisen vallankumouksen internet aiheutti kaikilla elämämme osa-alueilla. Metaversumi tulee tekemään saman. Miksei siis mitään tunnu tapahtuvan?

Aivan kuten internet vuonna 1995, metaversumi puhuttelee lähinnä sitä porukkaa, jota kiinnostavat tietokonepelit ja teknologia.

Aivan kuten internet vuonna 1995, metaversumi puhuttelee lähinnä sitä porukkaa, jota kiinnostavat tietokonepelit ja teknologia. Markkinointijohtajaystäväni, joka talven kolumnissani halusi vetää pipon päähän kuullessaan sanan metaversumi, lienee oikeilla jäljillä. 

Millä siis tehdä metaversumista merkityksellinen myös tavalliselle ihmiselle? No, siinä Inverse-kampanjamme on onnistunut valtavan hyvin. 

Heitän haasteen: lähde kokeilemaan markkinointia metaversumissa hyväntekeväisyyden kautta. Me elämme sodan ja lisääntyvän pahoinvoinnin keskellä. Huono-osaisia perheitä ja mielen sairauksien kanssa kamppailevia lapsia ja nuoria on entistä enemmän. Rahaa ei ehkä ole harrastuksiin, pahimmassa tapauksessa ei edes kunnon ruokaan. 

Kuvitellaanpa hetki, jos tapahtuisi seuraavaa: muutama taho – esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestö, kaupan keskusliike tai muu kaupallinen toimija, julkinen palveluja tuottava yhteisö ja jokin bändi tai artisti – lyöttäytyvät yhteen. He minttaavat (eli julkistavat) markkinoille 10 000 NFT:tä (eli todistusta), joiden hinta on vaikkapa 10–100 euroa. Jokainen NFT antaa nuorelle harrastuksen tai edes pari hyvää ateriaa. NFT:n omistaja saa pääsyn uniikkiin virtuaaliseen sisältöön ja lipun artistin keikalle sekä tietenkin hyvän mielen. 

Me testasimme tätä jo Jenkeissä, ja kuten kahdeksan kodin saanutta perhettä osoittavat, homma on lähtenyt hyvin käyntiin. Copy with pride!  Pääset samalla tutustumaan kampanjointiin web3-aikakaudella.

Laura Olin tekee töitä virtuaalitodellisuudessa mutta ei suostu luopumaan paperi-Hesarista. Olin ruotii kolumneissaan uutta teknologiaa ja sen liepeillä olevia ilmiöitä markkinoinnin rillien läpi.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa