Grundlage
Brändit

Tässä ovat Suomen hyvämaineisimmat kauppakeskukset – Redi jälleen hännänhuippuna

26.1.2022 13:00
Toni Rajamäki
Ykköspaikan vei toistamiseen Kauppakeskus Mylly. Yleisesti ottaen kauppakeskusten maine on laskenut vuoden aikana.

T-Media on selvittänyt toistamiseen suomalaisten kauppakeskusten mainetta Luottamus&Maine-tutkimuksellaan, jossa oli mukana kymmenen suurinta keskusta sekä pinta-alan että liikevaihdon mukaan.

Tutkimus kertoo, että hyvämaineisimman kauppakeskuksen titteli menee jälleen raisiolaiselle Kauppakeskus Myllylle, joka teki tänä vuonna brändiuudistuksen.

Vuoden aikana suurimman nousun teki helsinkiläinen Kaari, joka oli listan toinen. Mylly ja Kaari ylsivät ainoina yli 3,5 pisteeseen ja saivat arvosanakseen hyvän. Pronssijalle ylsi vantaalainen Kauppakeskus Jumbo-Flamingo.

12 kauppakeskuksen listan viimeisenä on Helsingissä sijaitseva Redi, joka oli hännänhuippuna myös vuosi sitten julkaistussa tutkimuksessa.

Kauppakeskusten ranking:

1. Mylly 3,57
2. Kaari 3,51
3. Jumbo 3,48
4. Sello 3,44
5. Mall of Tripla 3,43
6. Iso Omena 3,41
7. Hansakortteli 3,39
8. Willa 3,35
9. Ideapark Lempäälä 3,34
10. Ideapark Seinäjoki 3,28
11. Itis 3,20
12. Redi 2,97


Tutkimuksessa mainetta mitataan kahdeksan osatekijän avulla: hallinto, talous, johto, innovaatiot, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut, työpaikka sekä vastuullisuus. Tutkimuksen mukaan kauppakeskuksilla on eniten parannettaa vuorovaikutuksessa.

Kauppakeskusten parhaana maineen osa-alueena koetaan tuotteet ja palvelut. Tuote- ja palvelutarjooman hinta-laatu-suhde koetaan siis hyväksi.

– Tärkeimmäksi maineen osatekijäksi nousee kuitenkin innovaatiot. Maineen kahdeksasta osatekijästä se ennustaa ihmisten positiivista käyttäytymistä kauppakeskuksia kohtaan kaikista voimakkaimmin, sanoo T-Median vanhempi asiantuntija Hanna-Mari Aula yrityksen verkkosivuilla.

Yleisesti ottaen kauppakeskusten maine on laskenut vuoden aikana.

– Kaari on ilahduttava poikkeus valtavirrasta. Kaari on parantanut mainettaan eniten kaikilla muilla maineen osa-alueilla paitsi taloudessa. Se on hieno suoritus sikälikin, kun lähes kaikilla muilla tutkituilla kauppakeskuksilla maine on laskenut, Aula jatkaa.

– Kauppakeskuksissa halutaan kyllä käydä ostoksilla, mutta niitä ei yleisesti pidetä kovinkaan vetovoimaisina paikkoina työskennellä tällä hetkellä. Myös ihmisten tuki kauppakeskuksia kohtaan kriisin hetkellä on heikkoa, mikä tarkoittaa sitä, että mahdolliset kriisit saattavat nopeastikin eskaloitua.

Lue myös: Muistuttaako Kauppakeskus Myllyn uusi logo liikaa Moi Mobiilin logoa? Moin markkinointijohtaja Ulla Koivula: “Ihanaa olla inspiraation lähde”

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)