Brändit

Muistuttaako Kauppakeskus Myllyn uusi logo liikaa Moi Mobiilin logoa? Moin markkinointijohtaja Ulla Koivula: “Ihanaa olla inspiraation lähde”

Kauppakeskus Mylly julkisti viime viikolla brändiuudistuksensa.
Kuva:
Grundlage
Muistuttaako Kauppakeskus Myllyn uusi logo liikaa Moi Mobiilin logoa? Moin markkinointijohtaja Ulla Koivula: “Ihanaa olla inspiraation lähde”

Kauppakeskus Myllyn brändiuudistus saatiin valmiiksi tänä syksynä. Kyseessä oli kokonaisvaltainen uudistus, joka näkyy aina brändi-identiteettiä myöten.

Visuaalisesti muutokset olivat isoja, sillä kauppakeskus sai muun muassa uuden logon. Ainut mahdollinen ongelma on, että logo muistuttaa erästä toista tunnettua logoa, palveluoperaattori Moi Mobiilin logoa – tai näin ainakin Moilla ajatellaan.

Moin Facebook-sivuilla julkaistiin viime viikolla kuva, jossa brändin punainen Moi-pallo vieraili Myllyssä “ihastelemassa” kauppakeskuksen uutta logoa. Kuvaan oli kuitenkin muokattu Moi Mobiilin logo.

Myllyn Facebook-tili vastasi Moille, että uusia asioita voi katsoa monista eri kulmista.

– Moi, maailman ihmeellisin ei I-S-O puhelinoperaattori! Kiva kun tykkäätte, meistäkin on hieno. On kivaa että uusia asioita voi katsoa monista eri kulmista. Logo näyttää vielä henkeäsalpaavammalta ja enemmän itseltään meidän profiilikuvassa, tai vaikka tuolla tornissa siinä ulkona. Hauskaa viikonloppua, kuului Myllyn Facebook-kommentti.

Sarkastinen kuittailu ei jäänyt tähän. MarkkinointiUutiset kysyi Moi Mobiilin markkinointi- ja myyntijohtaja Ulla Koivulalta, miten yrityksessä suhtaudutaan Myllyn uuteen logoon. Koivulan mukaan tilanne ei ole uusi Moille.

– Ihanaa olla inspiraation lähde. Myös muut yritykset ovat saaneet meiltä inspiraatiota erilaisissa asioissa ja ideoissa. Tässä ei sinänsä ole mitään uutta, Koivula sanoo.

Hänen mukaansa tilanne on harmillinen vain kuluttajien puolesta.

– Tämä on aika erikoinen juttu. Harmillista kuluttajien puolesta, sillä samankaltaiset logot saattavat sotkea kuluttajien näkemystä.

– Yleensä kyllä suunnittelijat pitävät huolen siitä, ettei tällaisia samankaltaisuuksia synny. Suunnittelijan pitäisi aina pyrkiä tekemään omaleimainen logo. 

Moi ei aio kuitenkaan tehdä asian eteen mitään.

– Moi on rohkea ja reilu operaattori. En näe, että tästä asiasta olisi meille mitään liiketoiminnallista haittaa, joten meillä ei liene  tarvetta jatkotoimenpiteille. Harmittaa vain kuluttajien puolesta. Mutta onnittelut Myllylle hienosta logosta.

Myllyn logon taustalla on turkulainen menestystoimisto Grundlage, jonka perustaja Mari Tauler kiistää toimiston saaneen inspiraationsa Moilta. Tauler selvittää, että logo syntyi Myllyn turbiineista, joiden sisältä löytyi dna-ketjua muistuttava rakenne.

– Valitettavasti Moi ei ole ollut inspiraation lähteenä, vaan kaikki lähti Myllyn turbiineista ja niiden dna:maisesta rakenteesta. Kun kierteen aukaisee nauhamaiseksi, siitä on johdettu m-kirjain, Tauler kertoo.

Myllyn logo on rekisteröity Patentti- ja rekisterihallituksessa, joten logon suhteen on tehty asianmukaiset selvitykset.

Katso alla olevasta Instagram-julkaisusta, miten Myllyn logon m-kirjain muodostuu.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa