Mainonta

Tässä on vuoden 2025 OMD-ranking – mainosalan kilpailumenestyksen ykkönen on TBWA\Helsinki

8.12.2025 13:23
Mikko Perttunen
Listauksessa ovat ensimmäistä kertaa mukana myös yksittäiset kampanjat.

OMD-ranking listaa vuosittain suomalaiset mainontaa suunnittelevat toimistot niiden kilpailumenestyksen perusteella.

Kolmatta vuotta tehtävään listaukseen on tänä vuonna sisällytetty myös yksittäiset kampanjat.

OMD-ranking seuraa toimistojen ja kampanjoiden menestystä kuudessa kilpailussa. Kilpailut ovat: Effie Finland, Vuoden Huiput, Grand One, One Show, Cannes Lions sekä Eurobest.

MAINOS

Kilpailuja painotetaan niiden haastavuuden mukaan. Voitto Cannesissa tuo enemmän pisteitä kuin voitto kotimaisessa kilpailussa. Eurobestin viime torstaina selvinneiden tulosten myötä on koko vuoden tilanne selvillä.

Vuoden 2025 aikana pisteitä keräsi yhteensä 26 eri toimistoa. OMD-ranking-ykkönen on tänäkin vuonna TBWA\Helsinki, joka oli listaykkönen myös viime vuonna. Toimisto keräsi nyt 403 pistettä.

Nord DDB Helsinki (341 pistettä), United Imaginations (329) ja Bob the Robot (299) paransivat kaikki viime vuodesta ja olivat hyvin lähellä TBWA\Helsingin pistemäärää.

Kärkinelikon takana ero oli suurempi viidenneksi sijoittuneeseen Folk Finlandiin, joka keräsi 109 pistettä.

TBWA\Helsinki ja United Imaginations suunnittelivat kumpikin 14 kilpailuissa noteerattua kampanjaa.

Bob the Robot ja varsinkin Nord DDB Helsinki loistivat kansainvälisissä kilpailuissa. Nord DDB Helsingin palkittujen eri töiden määrä oli kolme, mutta toimisto oli ainoa, joka menestyi sekä Cannesissa, One Show’ssa että Eurobestissä.

Nord DDB Helsingin Nordealle yhteistyössä muiden Nord DDB -toimistojen kanssa suunnittelema Asuntolainan vanhempainvapaa -kampanja oli uuden Kampanja-rankingin ylivoimainen ykkönen.

Työtä ei palkittu kotimaisissa kilpailuissa mutta se sai Cannesista kultaisen leijonan, kultaa Eurobestistä ja kunniamainintoja One Show’sta.

Palkintopallille kampanjapuolella kipusivat myös Vuokkoset FOR MENstruation sekä Vaaralliset somehaasteet. Molempien suunnittelusta vastasi TBWA\Helsinki. Vaaralliset somehaasteet oli ainoa kampanja, joka noteerattiin kaikissa kuudessa OMD-rankingin seuraamassa kilpailussa.

Kampanjalistalta kolmen kärjen jälkeen löytyvät niin ikään huomiota jo pidempään herättäneet Saaristo-brändin lanseeraus ja Haaga-Helialle suunniteltu Tiktok-yliopisto.