Digitaalisuus

Tällaista verkkosivudataa yritysten kannattaa seurata

Tutkimuksen mukaan yli puolet kävijöistä katoaa saman tien, jos mobiilisivun lataus kestää yli kolme sekuntia.
Kuva:
Unsplash/Markus Winkler
Tällaista verkkosivudataa yritysten kannattaa seurata

Digitoimisto Evermaden toimitusjohtajan Julius Haukkasalon mukaan yritysten kannattaa seurata tarkasti verkkosivujensa dataa. Haukkasalo painotti MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin datan hyödyntämistä koskevassa teematilaisuudessa, että datasta ei kuitenkaan ole hyötyä, jos sillä ei tee mitään.

– Datasta pitää tehdä johtopäätöksiä, joiden täytyy johtaa muutokseen tai kehitykseen, Haukkasalo kertoi.

Hänen mukaansa dataa katsomalla pitää pystyä löytämään sivuston ongelmakohdat ja syy-seuraussuhteet. Huomiota kannattaa kiinnittää muun muassa sivuston navigaatioon, visuaalisuuteen, rakenteeseen, latausaikoihin ja sivujen pituuteen.

– Googlen tutkimuksen mukaan yli puolet kävijöistä katoaa saman tien, jos mobiilisivun lataus kestää yli kolme sekuntia.

Verkkosivun datan seuraamisessa kannattaa miettiä, mitä yritys haluaa saavuttaa.

– Pitää pohtia, mitä mitataan ja mitä halutaan saavuttaa. Aluksi ei kannata yrittää seurata kaikkea mahdollista dataa, vaan keskittyä pieniin kokonaisuuksiin. Tavoitteet pitää määrittää ja asettaa oikein.

Tärkeimpiä seurattavia asioita on Haukkasalon mukaan se, tekevätkö käyttäjät sivustolla niitä asioita, joita yritys haluaa käyttäjän tekevän. Toinen tärkeä asia on palaavien kävijöiden seuraaminen.

– Se on etenkin B2B-myynnissä tärkeää, koska monesti ostopäätös syntyy useamman käynnin ja useamman ihmisen pohdinnan jälkeen.

Muita olennaisia seurattavia asioita ovat muun muassa sisällön kiinnostavuus ja poistumissivut.

– Jos käyttäjä poistuu Kiitos-sivun kautta, se on hyvä merkki. Jos poistuminen tapahtuu etusivun tai ostoskorin viimeisen sivun kautta, se ei ole, Haukkasalo huomautti.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa