Kuva: Canva Pty Ltd
Luovuus

Suomi on luovuudessa maailman huippuja tuoreiden Pisa-tulosten mukaan – tytöt pärjäsivät luovuudessa merkittävästi poikia paremmin

19.6.2024 7:30
Iina Kansonen
Suomi voi nousta luovassa ajattelussa maailman kärkeen, jos annamme kouluissa entistä enemmän tilaa luovuudelle, sanoo Suomen Yrittäjien koulutuspolitiikan asiantuntija.

Tiistaina julkistetut Pisa-tutkimuksen luovan ajattelun tulokset kertovat, että Suomi sijoittuu luovuudessa kärkisijoille. Suomi rankattiin viidennelle sijalle yhdessä Uuden-Seelannin, Viron, Tanskan ja Latvian kanssa. Edelle kirivät Singapore, Korea, Kanada ja Australia. Tutkimukseen osallistui 64 maata.

Pisa-tutkimuksessa selvitettiin, miten 15-vuotiaat nuoret osaavat ratkaista erilaisia arkipäivän ongelmatilanteita. Luovaa ajattelua arvioitiin vaihtoehtoisten ja omaperäisten ideoiden tuottamisella sekä ideoiden arvioinnilla ja kehittämisellä.  

Suomen nuoret pärjäsivät erityisen hyvin sosiaalisessa, yhteistoimintaan perustuvassa ongelmanratkaisussa, joka on kirjattu tavoitteeksi peruskoulun opetussuunnitelman toimintakulttuurin kehittämisen periaatteisiin. 

Suomalaisnuorten sukupuolien väliset erot olivat merkittäviä, jopa OECD-maiden suurimpia.

– Suomi voi nousta luovassa ajattelussa maailman kärkeen, kun annamme kouluissa entistä enemmän tilaa luovuudelle. Tähän voi hyödyntää esimerkiksi yrittäjyyskasvatuksen menetelmiä. Oleellista on, että jokainen löytää vahvuutensa ja pääsee toteuttamaan itseään ja kehittämään lahjakkuuttaan. Jokainen on hyvä jossakin, jokainen voi olla luova omalla tavallaan. Uteliaisuuden ja luovuuden tulee olla osa jokaisen lapsen ja nuoren arkea, sanoo Suomen Yrittäjien koulutuspolitiikan asiantuntija Mikko Kinnunen tiedotteessa.

Suomen Yrittäjien koulutuspolitiikan asiantuntija Mikko Kinnunen. Kuva: Johanna Erjonsalo

Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisnuorten sukupuolien väliset erot olivat merkittäviä, jopa OECD-maiden suurimpia. Myös muissa osallistujamaissa tytöt pärjäsivät luovuudessa poikia paremmin.  

– Suomen tytöt olivat tutkimuksessa luovan ajattelun huippuja, pojat ylsivät OECD:n keskitasolle. Tytöt ovat poikia parempia lukemisessa ja kirjoittamisessa, joita tarvittiin tutkimuksen luovuustehtävissä, Kinnunen kertoo. 

Hän haastaa peruskouluja kuromaan kiinni eroa tyttöjen ja poikien välillä. Kinnusen mukaan koulun tulee tarjota myös pojille sopivia, monenlaisia mahdollisuuksia luovuuden ja kekseliäisyyden kehittämiseen.

MAINOS