Kuvaaja:
United Imaginations
Luovuus

Suomessa luotiin Venäjän sotatunnuksen merkityksen muuttava konsepti, jolla annetaan tärkeä opetus luovan yhteistyön mahdollisuuksista

1.6.2022 8:50
Toni Rajamäki
United Imaginationsin alulle laittamalla konseptilla halutaan kumota “2000-luvun hakaristi” ja auttaa Ukrainaa innovatiivisin keinoin.

Suomessa on laitettu alulle projekti, jolla tuetaan Ukrainaa innovatiivisin keinoin. Yksinkertaisesti sanottuna Counterstroke-nimisessä hankkeessa myydään NFT-taidetta ja ohjataan tuotot Ukrainan hyväksi.

Hankkeen laittoi alulle brändi- ja viestintätoimisto United Imaginations, ja siihen lähti mukaan monia brändejä ja luovan alan huippuja. Kelkkaan hyppäsivät muun muassa vaatevalmistaja Pure Waste, olutpanimo Olarin Panimo, tunnettuja graffiti- ja 3D-taiteilijoita sekä luovan tuotannon Veli Studio ja kuvituksen asiantuntijayritys Napa Agency.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Hankkeen tarkoituksena on kumota Venäjän Z-kirjaimelle antama merkitys. Z-kirjain toistuu Venäjän sotapropagandassa, ja Counterstroke nimittääkin symbolia “2000-luvun hakaristiksi”. Counterstroke haluaa viestiä, että vetämällä yhden viivan Z:n päälle vaakasuoraan symboli muuttuu tiimalasiksi, joka historiallisesti eri kulttuureissa symboloi muun muassa ystävyyttä, tasa-arvoa ja tasapainoa. Myynnissä oleva NFT-taide, jota voi ostaa kryptovaluutta ethereumilla, keskittyy nimenomaan Z:n merkityksen kumoamiseen viivan avulla. 

Counterstroken NFT-töiden hinnaksi on asetettu 0.248 ethereumia. Hinta tulee Ukrainan itsenäisyyspäivästä, joka on 24. elokuuta.

Counterstroken NFT-taidetta.

NFT-taiteen lisäksi ihmiset ja yritykset voivat ostaa myös muita tuotteita, joilla autetaan Ukrainaa. Esimerkiksi Olarin Panimo myy olutpulloja, jonka etiketissä on hankkeessa mukana olevien luovien huippujen suunnittelemaa taidetta.

Olarin Panimo hyödyntää taidetta olutpulloissaan.

Taloudellinen apu Ukrainaan on tietenkin hankkeen suurin ajuri, mutta kun raapaistaan pintaa syvemmältä, löytyy taustalta myös toinen tärkeä elementti: konsepti nimittäin osoittaa, että brändien välisellä luovalla yhteistyöllä voidaan saavuttaa isoa merkityksellisyyttä koko maailmaan.

– Olen todella innoissani siitä, että yritykset tekevät yhteistyötä ja että luovuus auttaa ratkomaan ongelmia. Brändien voima kasvaa pikkuhiljaa, kun mennään pois niin sanotusta kampanjamaisesta ajattelusta koko markkinoinnissa, kertoo United Imaginationsin perustajajäsen Steve Brown.

World Economic Forum on nostanut luovuuden tulevaisuuden tärkeimmäksi työelämätaidoksi, ja Counterstroke näyttää, kuinka luovuudella voidaan auttaa yhteiskunnallisissa ongelmissa sekä tehdä vahvaa brändimarkkinointia ja myös myyntiä. Mikään näistä ei sulje toisiaan pois.

– Me uskomme siihen, että esimerkiksi Ukrainan auttaminen saa olla vastikkeellista. Sen pitäisi olla yrityksille kannattavaa, että ne osallistuvat paremman yhteiskunnan rakentamiseen ja myös kriisitilanteiden ratkomiseen. Jotkut ovat sitä mieltä, että auttamisen pitäisi olla vastikkeetonta – eli heidän mielestään yritysten pitäisi lahjoittaa rahaa suoraan ilman kaupallista näkökulmaa, Brown avaa.

Counterstroke-hanketta kehitetään jatkuvasti, ja tavoitteena on maksimoida hyväntekeväisyyssumma pitkällä aikavälillä. Pöydällä on useita ideoita, mutta Brown ei pysty vielä sanomaan, mitä nykyisten keinojen rinnalle tuodaan tulevaisuudessa.

– Voisimme esimerkiksi jälleenrakentaa Ukrainaa metaversumissa myymällä virtuaalitontteja ja -rakennuksia NFT:nä. Näistä tulevat kryptovaluutat voisi ohjata Ukrainan oikeaan jälleenrakentamiseen.

– Olemme todella avoimia kaikenlaisille ideoille ja ehdotuksille. Meihin saa ja pitää olla yhteyksissä, Brown vinkkaa.

Lue myös: Huippunimien perustama United Imaginations aikoo tuoda positiivisen tuulahduksen toimistokenttään

Kaikki halunneet mukaan “vaarallisille vesille”

Counterstroke on toden totta monien eri tahojen välisen yhteistyön huipentuma. Idea lähti yhdestä toimistosta, mutta kokonaisuutta ovat olleet rakentamassa monet toimijat aina brändeistä yksittäisiin taiteilijoihin ja eri osa-alueiden asiantuntijoihin. Kaikki ovat olleet mukana vapaaehtoisesti. 

Brown ei muista ainuttakaan henkilöä tai yritystä, joka olisi kieltäytynyt mukaan lähtemisestä. Mukana on myös isoja yrityksiä, jotka eivät ole tuoneet osallisuuttaan julki.

– Kaikki ovat olleet sitä mieltä, että tämä on arvokas ja hyvä hanke, Brown painottaa.

Ja se on ollut kaikkien onni, sillä tällaiseen kokonaisuuteen on tarvittu paljon tukea ja asiantuntijuutta. Esimerkiksi brändien saaminen mukaan ei ole ollut itsestäänselvyys, sillä kyseessä on rohkea hanke, joka hyökkää suoraan Venäjän propagandaa vastaan.

– Aluksi olimme epävarmoja koko asiasta, ja konsultoimmekin huippujournalisteja. Mitä tapahtuu, jos lähdemme tähän? Missä kohtaa joku kolkuttelee ovellemme? Monet journalistit sanoivat meidän olevan vaarallisilla vesillä. Mukaan lähteneiltä yrityksiltä on siis vaadittu todella paljon rohkeutta.

Brown jaksaakin ylistää projektissa mukana olevia ja matkalla apua antaneita ihmisiä ja yrityksiä. Apua on tarvittu etenkin teknisellä puolella, sillä NFT- ja kryptovaluuttamaailma on kokemattomalle toimijalle sekava viidakko. 

– Haimme apua monilta krypto- ja NFT asiantuntijoilta, kuten Habbo Hotelin taustayhtiön Sulakkeen NFT-johtajalta (Mika Timonen). Heiltä saimme myös vinkkejä yhteisön kehittämiseen ja siihen, millä keinoilla tavoitamme potentiaaliset NFT-ostajat.

Counterstroken NFT:t myydään Foundationin huutokaupassa, johon pääseminen ei ollut helppoa. Tähänkin löytyi kuitenkin ammattilaisten tuki. 

– Saimme kutsun Foundation-alustalle Agent Pekan perustajan Pablo Steffan ja kuvittaja Rami Niemen kautta. Ramilla on vyön allaan menestynyt Dads NFT -hanke, Brown kertoo.