Timo Jäppinen
Ilmiöt

“Suomen kenties kovin copywriter” Timo Jäppinen kirjoitti uuden markkinoinnin tietokirjan palveluksena suomalaisille

7.10.2022 8:55
Toni Rajamäki
Jäppisen mukaan kotimaisessa markkinoinnissa riittää kehitettävää.

Timo Jäppinen on monille tuttu markkinoinnin ammattilainen, joka ei pelkää ottaa kantaa tai tuoda epäkohtia ilmi. Jäppinen on yksinyrittäjä, konsultti, jonka naama pomppaa vähän väliä esiin sosiaalisen median mainospaikoilla. Hän itse kertoo käyttäneensä somemainontaan rahaa tamperelaisen keskustakaksion verran eli satoja tuhansia euroja.

Aktiivinen mainonta on tuottanut tulosta: tänä päivänä Jäppisen uutiskirjeellä on yli 20 000 tilaajaa, jotka saavat toistuvasti Jäppisen vinkkejä parempaan copywritingiin. Myös hänen yrityksensä näyttää takovan tulosta, sillä Timo Jäppinen Oy on tehnyt viime vuosina noin parin sadan tuhannen euron liikevaihtoa.

Jäppinen on selvästi tehnyt oikeita asioita. Ainakin hän on onnistunut erottautumaan massasta epäsuomalaisella tyylillään, johon kuuluu suorapuheisuus ja omista saavutuksista puhuminen. Jäppisen nimen googlatessa esiin nousee teksti “Suomen kenties kovin copywriter”, joka ohjaa Jäppisen kotisivuille. Tuollaisen otsikon kirjoittamiseen vaaditaan itsevarmuutta – ja paljon.

MAINOS

Hän on opettanut tuhansia ihmisiä uutiskirjeillään sekä tietenkin copykoulullaan, mutta mies janoaa lisää. Siksi Jäppinen aikoo julkaista kirjan, joka antaa avaimet aiempaa parempaan copywritingiin ja myyntiin. Sanojen voima: Ammattilaisen salaisuudet, kuinka kirjoitat tekstiä, joka myy (Readme.fi) on jo valmiina odottamassa vuodenvaihteen julkaisua.

Jäppinen kokee, että kirjalla hän tekee palveluksen yhteiskunnalle.

– Ajattelen tätä yhteiskuntapalveluksena. Tienaisin yhtä paljon, vaikka en tekisi kirjaa. Kustantaja vetää kuitenkin suurimman osan myynnistä, Jäppinen sanoo suoraan.

Mutta eikö markkinoinnista ole laitettu jo lähestulkoon kaikki tieto kansien väliin?

– Tämä on ensimmäinen suomenkielinen myyntitekstiopas. Markkinoinnista löytyy joitain hyviä käännöskirjoja, mutta en voi suositella yhtäkään suomalaista markkinoinnin kirjaa. Tämä on pieni maa, pieni kielialue, joten kirjojen kirjoittaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa, hän jatkaa.

Markkinoinnista löytyy joitain hyviä käännöskirjoja, mutta en voi suositella yhtäkään suomalaista markkinoinnin kirjaa.

Perimmäisenä syynä kirjan kirjoittamiselle on suomalaisen markkinoinnin taso. Siinä on paljon kehitettävää, Jäppinen linjaa.

– Tämä on jo klisee, mutta silti paikkaansa pitävä väite: suomalaiset ovat huonoja markkinoimaan. Yksi iso ongelma on, että ala vetää tavallaan puoleensa vääränlaisia ihmisiä. Olen ollut koko urani tahtomatta vastarannan kiiski, enkä ole yleensä saanut lämmintä vastaanottoa, kun alan puhua tuloksista. Markkinoijien mielestä rahan tekeminen on jonkun muun murhe.

Jäppisen kokemuksen mukaan yritysten markkinointiongelmat ovat syvällä. 

– Aivan ensimmäiseksi pitäisi päättää, mikä on tavoite. Toiseksi, pitää kohdata totuus. Tuottaako tämä mitään? Tärkeää olisi kysyä, tuoko tämä toimenpide lisää asiakkaita ja ostavatko asiakkaat uudestaan.

Tärkeää olisi kysyä, tuoko tämä toimenpide lisää asiakkaita ja ostavatko asiakkaat uudestaan.

Vaikka tavoitteet ja toimenpiteet olisivatkin hyvin tiedossa, Jäppinen toivoisi näkevänsä brändeiltä selvästi erottautuvampaa viestintää. Suomalaista copywritingia hän kuvailee “tylsäksi ja hampaattomaksi”.

– Aikamme yksi suurimmista ongelmista on se, että pelkäämme jonkun loukkaantuvan. Siksi viestintä on liian “pliisua” ja saadaan pohtia, mitä myydään ja kenelle. Miksi ollaan edes olemassa, jos ei uskalleta sanoa niin, että viesti menee perille. Se pitää hyväksyä, että kaikki eivät tykkää kaikesta. Kaikki eivät tykkää aurajuustosta tai Coca-Colasta tai Pepsistä. Osa inhoaa niitä. Silti yritysten pitäisi uskaltaa olla jotakin mieltä, eikä ottaa vakuutusyhtiöasennetta eli välttää riskinottoa. 

Jäppinen paaluttaa rohkeuden merkitystä. Hän on luonut henkilöbrändinsä ja koko liiketoimintansa rohkealla viestinnällä, joka saa osan kansasta kiehumaan. Jäppisen somemainoksien kommenttikenttään tulee negatiivistakin tekstiä, mutta se on hinta, jota rohkeasta viestinnästä pitää maksaa. 

– Jollain tavalla pitää osata erottautua. Mieluummin olisin niin, ettei minua tunnistettaisi kadulla. En saa siitä mitään tyydytystä, että minut tunnistetaan, mutta pitää uskaltaa olla erilainen, jos haluaa tehdä tulosta. 

Tätä viestiä Jäppinen tuo esiin kirjassaan. Hän sanoo, ettei kirjassa ole mitään poppaskonsteja, vaan sisältö nojaa vahvasti myynnin historiaan. Viestintäkanavat ja -tavat ovat muuttuneet vuosien aikana, mutta isot periaatteet ovat ennallaan: pitää tuntea omat kohderyhmät, luoda oikeanlaiset tarjoukset, ratkoa asiakkaiden ongelmia, osata erottautua muista ja käyttää luovuutta. 

Tilaa MarkkinointiUutisten uutiskirje ja saat parhaat jutut sähköpostiisi joka viikko.