Suomeen on perustettu uusi suunnittelutoimisto, Viisi Agency, jonka taustalla ovat mediatoimistokonserni Omnicomin entinen toimitusjohtaja Teemu Neiglick ja muun muassa Foppalla ja Toinen PHD:lla vaikuttanut Annika Räihä.
Viiden toimintalogiikka on uuden toimiston tiedotteen mukaan yksinkertainen, ja perustuu kolmen elementin yhdistämiseen:
Psykologista profiilia hyödyntäen tunnistetaan oikeat ajurit ja esteet asiakkaiden ostopäätökselle, ja kommunikaation suunnittelu sekä vaikuttamismallit luodaan mukailemaan tunnistettujen profiilien käyttäytymistä. Lisäksi luodaan selkeät mittarit todentamaan vaikuttavuutta hyödyntäen tekoälyä ja ketteriä mallintamisen työkaluja.
Viisi Agencyn idea syntyi siitä, että Neiglickin ja Räihän mukaan nykytekeminen on pahasti pielessä.
– Markkinoinnin koneisto on rikki, Neiglick summaa.
– Näimme, miten markkinoinnin vaikuttavuus jää heikoksi, kun keinovalikkoa käytetään huonosti, ja mittaaminen jää vajaaksi. Tiesimme, että pystymme parempaan. Hetki tuntui oikealta tämän toimiston perustamiselle, Räihä jatkaa.
Viisi Agencysta muistutetaan, että viime vuosikymmenen aikana markkinoinnin tuottavuus on heikentynyt merkittävästi, vaikka investoinnit ovat kasvaneet. Taustalla vaikuttavat useat samanaikaiset trendit: mainonnasta on tullut huomaamatonta, kanavavalinnat ovat epätasapainossa vaikuttavuuteen nähden ja mediahäly on kasvanut niin, että yksittäisten toimijoiden näkyvyys jää helposti katveeseen.
Samaan aikaan suomalaiset yritykset joutuvat yhä useammin kilpailemaan markkinoilla, joilla vastassa ovat globaalit toimijat, joiden markkinointibudjetit ja resurssit ovat moninkertaisia.