Business Finland, Labore ja VTT ovat toteuttaneet yhteistyössä For Growth -tutkimushankkeen, jonka tulokset on koottu tietokirjaan Vihreä kasvu.
Tulevan talouskasvun kääntäminen vihreämpään suuntaan on tutkijoiden mukaan aikamme merkittävin globaali haaste. Hanketta Laboressa johtanut Mika Maliranta toteaa tiedotteessa:
– Itselleni ehkä hätkähdyttävin löydös tässä tutkimushankkeessa oli se, kuinka vähän kuluttajilla on tosiasiallista valmiutta tehdä ympäristölle ystävällisempiä valintoja – saatikka vähentää kulutustaan. Demokraattisessa yhteiskunnassa tätä näkökohtaa ei voida sivuuttaa.
Hankkeen tulosten mukaan nykytilanteessa toiveet kohdistuvat yrityksiin: yritysten pitää kehittää ympäristölle ystävällisempiä tuotteita sekä tuotantomenetelmiä – tarvitaan siis ympäristöinnovaatioita. Päätelmien mukaan niiden ansiosta on mahdollista kohottaa elintasoa niin, että samaan aikaan ympäristörasitus kevenee, jolloin hyvinvointi paranee aidosti.
– Rohkaiseva löydös on se, että suomalaiset yritykset tekevät suhteessa ruotsalaisiin ja tanskalaisiin yrityksiin verrattain paljon ympäristöinnovaatioita. Verrattuna muihin tuote- ja prosessi-innovaatioihin ympäristöinnovaatioita tuottavat suhteellisesti enemmän suuret ja Helsingin seudulla toimivat yritykset, huomauttaa Maliranta.
Hankkeesta VTT:n osalta vastannut Antti-Jussi Tahvanainen sanoo:
– Niin asiakkaat, rahoittajat kuin tulevaisuuden osaajatkin vaativat yrityksiltä yhä voimakkaammin kestävää toimintaa. Vihreä siirtymä ei ole enää vain sääntelyn työntämää, se on muuttunut markkinavetoiseksi.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä