Digitaalisuus

Suomalaiset SaaS-yritykset lyövät kasvuvauhdisssa ruotsalaiskilpailijansa – “Suomalaisyritykset ovat huomanneet, että asiakkaille kannattaa tarjota palveluja niiden tuottaman lisäarvon kautta”

Suomessa on panostettu vahvasti automaatioon ja skaalautuvuuteen.
Kuva:
Ohjelmisto- ja e-business ry
Suomalaiset SaaS-yritykset lyövät kasvuvauhdisssa ruotsalaiskilpailijansa – “Suomalaisyritykset ovat huomanneet, että asiakkaille kannattaa tarjota palveluja niiden tuottaman lisäarvon kautta”

Suomalainen SaaS-osaaminen näyttää olevan korkealla liiketoimintatilastojen valossa, sillä suomalaiset SaaS-yritykset ovat Pohjoismaiden kärjessä kasvuvauhdilla mitattuna, kertoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n ja sijoitusyhtiö Vendep Capitalin tekemä tutkimus.

SaaS eli “software as a service” tarkoittaa, että yritys jakaa asiakkailleen kehittämäänsä ohjelmistoa internetin välityksellä. Suomesta löytyy esimerkiksi monia menestyneitä markkinointiteknologiayrityksiä, jotka toimivat SaaS-mallilla. Niihin kuuluvat muun muassa Custobar, Leadoo, Lyyti ja Nosto Solutions.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset pesevät kasvussa etenkin ruotsalaiset SaaS-yritykset. Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtajan Rasmus Roihan mukaan suomalaisyritykset ovat panostaneet vahvasti automaatioon ja onnistuneet tekemään skaalautuvampaa bisnestä kuin pohjoismaiset kilpailijansa.

– Meillä SaaS-firmat ovat panostaneet enemmän automaatioon oston ja käyttöönoton osalta, mikä käytännössä tarkoittaa parempaa skaalautuvuutta. Kun palvelu on asiakkaille helppo itse testata, ottaa käyttöön ja maksaa, niin kauppa käy verkossa vauhdilla. Suomi näyttää lukujen valossa osanneen kerrankin tehdä skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi ja Tanska, Roiha sanoo tiedotteessa.

Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felin arvioi, että myös suomalaisyritysten hinnoitteluperuste on valttikortti kilpaillussa markkinassa.

– Suomalaisyritykset ovat huomanneet, että asiakkaille kannattaa tarjota palveluja nimenomaan niiden tuottaman lisäarvon kautta. Siksi suomalaisten hinnoitteluperuste on selvästi ruotsalaisia useammin käyttö, eikä esimerkiksi lisenssimaksu tai ominaisuudet. Toisin sanoen verrattuna vaikkapa autoon suomalaisten asiakkaat maksavat siitä, minkä verran oikeasti ajavat, eivätkä siitä, paljonko autoon on hankittu lisävarusteita tai käyttöoikeuksia. Strategia tuntuu toimivan hyvin

SaaS-yritykset ovat nousseet jo tärkeäksi osaksi kansantaloutta Suomessa. Roihan mukaan yritysten arvioitu toistuvan laskutuksen kasvu on vähintään kolmannesmiljardin luokkaa tänä vuonna.

– Verkossa koko maailma on auki, ja juuri tämän suomalaisyritykset näyttävät ymmärtäneen ruotsalaisia paremmin. Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan, Roiha lisää.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa