
Suomalaisten ostokset kiinalaisista verkkokaupoista kasvavat hurjaa vauhtia, kerrotaan Muoti- ja urheilukauppa ry:stä. Syyskuun loppuun mennessä EU:n ulkopuolelta tuotujen vaatteiden, jalkineiden ja kodintekstiilien määrä ja arvo nousivat jälleen. Lähes kaikki tästä tavarasta tulee Kiinasta.
EU:n ulkopuolelta tulleiden vaatteiden arvo kasvoi 29 prosenttia ja määrä 63 prosenttia. Kenkien vastaavat luvut olivat 15 ja 30 prosenttia, urheiluvälineiden 22 ja 14 prosenttia sekä kodintekstiilien 48 ja 77 prosenttia.
Kiinan osuus oli 99 prosenttia kaikista unioni ulkopuolelta tuoduista kappaleista ja 92 prosenttia arvosta. Vaateostosten keskimääräinen ostohinta oli vain 7,26 euroa.
– Suomalaiset ovat todella tarttuneet kiinalaisten verkkokauppojen koukkuun. Vaatteiden ostosten arvo oli 2,1 prosenttia koko vaatekaupan arvosta, mutta jo 5,1 prosenttia kappalemääristä. Alihintainen tuonti vääristää markkinoita ja syö kaupan elinvoimaa, toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä toteaa tiedotteessa.
Yhdistyksestä muistutetaan, että samaan aikaan kun alihintainen tuonti kasvaa, Euroopan unioni hyväksyi juuri uuden jätedirektiivin, joka siirtää tekstiilijätteen keruun ja käsittelyn kustannukset eurooppalaisten valmistajien ja maahantuojien harteille.
Tällä kehitysvauhdilla kiinalaisilta alustoilta tehtyjen ostosten osuus nousee 11 prosenttiin markkinasta, kun jätteenhoidon kustannukset astuvat voimaan.
Nämä kustannukset nostavat eurooppalaisia kuluttajahintoja arviolta jopa 3 prosenttia. Tämä voi lisätä entisestään ostoksia Kiinasta.
– Tilanne on kestämätön. EU:n omat yritykset maksavat ympäristö- ja kuluttajavastuusta, mutta kolmansien maiden verkkokaupat kiertävät velvoitteet ja valuvat kuluttajien suosioon. Tämä ei ole oikeaa kilpailua – eikä kestävää kehitystä, Kankaanpää sanoo.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä