Ulkoministeriö, Suomen Tekstiili & Muoti ry ja LAB-ammattikorkeakoulu tekevät suomalaista muotia tutuksi Suomeen kokoontuneille suurlähettiläille.
Muotinäytös kokoaa yhteen noin 60 muotibrändiä esittelemään tuotteitaan suurlähettiläille, joilla on keskeinen rooli vienninedistäjinä Business Finlandin ulkomaantoimintojen siirtyessä ulkoministeriöön.
– Voimme vaatetuksemme kautta viestiä suomalaista osaamista, luovuutta, innovatiivisuutta ja raikasta Suomi-kuvaa. Diplomaatit esiintyvät julkisuudessa eri puolilla maailmaa, ja miksi emme käyttäisi tuota näkyvyyttä edistääksemme suomalaisen muodin kansainvälistymistä. Tämän näytöksen tavoitteena on lisätä suomalaisten brändien tunnettuutta ja kannustaa diplomaattejamme edistämään suomalaista kuluttajatuotevientiä, ulkoministeriössä kulttuurin ja luovien alojen suurlähettiläänä toimiva Paula Parviainen toteaa tiedotteessa.
Nyt järjestettävä vienninedistämistapahtuma on ensimmäinen laatuaan suurlähettiläskokouksen yhteydessä, ja on samalla osoitus siitä, millaisiin käytännön toimiin ulkoministeriö on ryhtynyt osana laajenevaa vienninedistämistoimintaansa.
Tapahtumalla halutaan vahvistaa Suomea edustavien suurlähettiläiden ja muiden diplomaattien tuntemusta suomalaisesta tekstiili- ja muotialasta ylle puettavien esimerkkien kautta. Keskeistä on, että myös pienemmät ja vasta markkinoille ponnistavat yritykset pääsevät esittelemään tuotteitaan.