Unsplash/Glenn Carstens-Peters
Ilmiöt

Suomalainen teknologiayhtiö lanseerasi maailman ensimmäisen avoimen vaikuttavuusdata-alustan – “Vaikutusdatasta on puuttunut läpinäkyvyys ja vertailukelpoisuus”

28.4.2022 9:35
Toni Rajamäki
Uprightin ensimmäinen versio sisältää dataa jopa yli 700 yrityksestä.

Suomalainen teknologiayhtiö Upright on lanseerannut avoimen vaikuttavuusdata-alustan, joka tuo läpinäkyvyyttä yritysten vaikuttavuusvertailuun ennennäkemättömällä tavalla. Alustalla yritysten omat tavoitteet ja data rinnastetaan tiedepohjaiseen mallinnukseen yritysten liiketoiminnan vaikutuksista.

Alustan ensimmäinen versio sisältää yli 700 yrityksen datan, joka annetaan avoimesti sijoittajien, asiakkaiden, työntekijöiden, median ja yritysten muiden sidosryhmien tarkasteltavaksi. Lanseerauksessa on mukana iso joukko pohjoismaisia yrityksiä, kuten Cargotec, Securitas, Fiskars Group, Vaisala, Lamor ja Uponor.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Avoimien profiilien määrää kasvatetaan merkittävästi jo tämän vuoden aikana, ja Uprightin tavoitteena on kattaa 95 prosenttia maailman kaikista yli 10 hengen yrityksistä vuoteen 2025 mennessä.

Kyseessä on ensimmäinen kerta maailmassa, kun dataa yritysvaikutuksista on saatavilla tässä mittakaavassa avoimesti.  Alustan julkaisu on osa Uprightin laajempaa suunnitelmaa tuoda yritysten vaikutusdataan vertailukelpoisuutta, läpinäkyvyyttä ja tiedevetoisuutta.

– Mitä jos yritysten liikevaihto olisi tarkoin varjeltu salaisuus, johon vain muutamalla sijoitusammattilaisella olisi pääsy kalliin ohjelmiston avulla? Ja riippuen valitusta ohjelmistosta, tämä luku olisi aina eri? Tämä on nykypäivänä vaikuttavuusdatan tilanne, sanoo Uprightin perustaja ja toimitusjohtaja Annu Nieminen tiedotteessa.

Upright sanoo alustan tekevän vertailusta vaivatonta tuomalla kaiken yritysten jakaman tiedon ja tieteeseen perustuvat makromallinnukset yhdenmukaiseen muotoon ja saman katon alle. Muutos on merkittävä aiempaan, sillä vertailukelpoista vaikutusdataa on ollut vain harvoin saatavilla. 

– Fiksut yritykset hyötyvät avoimesta vaikutustiedosta näiden sidosryhmien odottaessa läpinäkyvää ja faktapohjaista viestintää niin negatiivisista kuin positiivisistakin vaikutuksista. Vaikutusdatasta on puuttunut läpinäkyvyys ja vertailukelpoisuus, minkä johdosta yritysvaikutuksia arvioidaan monesti markkinoinnin tuottamien mielikuvien perusteella. Läpinäkymättömyydestä kärsivät niin sijoittajat, työntekijät kuin lopulta itse yrityksetkin, joten on aika tuoda avoimen datan palveluita myös vaikutustietokenttään, Nieminen painottaa.

Lue myös: Näin vastuullisuusasiantuntija kommentoi kuluttajien vastuullisimmiksi äänestämiä kotimaisia brändejä