Brändit

Suomalainen peliyhtiö sai Supercelliltä jättilainan auttamaan maailmanvalloituksessa – markkinointibudjetti voi nousta jopa yli 100 miljoonaan euroon

Metacoren ainoa julkaistu peli on jo saavuttanut suuren suosion.
Kuva:
Metacore
Suomalainen peliyhtiö sai Supercelliltä jättilainan auttamaan maailmanvalloituksessa – markkinointibudjetti voi nousta jopa yli 100 miljoonaan euroon

Suomi on tunnettu poikkeuksellisen vahvasta mobiilipelituotannostaan, ja Suomesta löytyykin useampi iso peliyritys, jotka ovat niittäneet kansainvälistä menestystä. Rovio ja Supercell ovat tietenkin parhaimpia esimerkkejä.

Suomessa on myös paljon nousevia pelialan startupeja, joissa haaveillaan kansainvälisestä läpimurrosta ja noususta samaan luokkaan Rovion ja Supercellin kanssa. Ennemmin tai myöhemmin jotkut siinä myös onnistuvat.

Yksi potentiaalisimmista nousijoista on Supercellin tytäryhtiö Metacore, jonka ainoa julkaistu peli on noussut nopeasti suureen suosioon. Merge Mansion -nimisen pelin potentiaalista kertoo muun muassa se, että Supercell myönsi yritykselle 150 miljoonan euron luottolimiitin, jonka avulla pelistä yritetään tehdä koko maailman tuntema supermenestyjä.

Ainakin edellytykset menestykseen ovat olemassa. Markkinointi on tärkeää alasta riippumatta, mutta mobiilipeliala on keskimääräistä markkinointivetoisempi. Monet hyvät pelit saattavat jäädä tuntemattomiksi, koska markkinointiin ei ole panostettu tarpeeksi. Supercellin lainan myötä Metacorella on nyt maailmanluokan markkinointibudjetti.

– Valtaosa lainasta menee markkinointiin, sanoo Metacoren markkinointijohtaja Tapio Tuomola (kuvassa) MarkkinointiUutisten haastattelussa.

Tuomola ei luonnollisesti kerro tarkkoja summia, mutta jos yritys nostaa koko lainan, lienee markkinointibudjetti yli 100 miljoonaa euroa.

– Skaalaamme myös tiimin kokoa ylöspäin, joten markkinointi ei ole ainoa investoinnin kohde. Merge Mansion on tällä hetkellä ainoa julkaistu pelimme, mutta työpöydällä on jo valmistumassa uusia.

Skaalaamme myös tiimin kokoa ylöspäin, joten markkinointi ei ole ainoa investoinnin kohde. Merge Mansion on tällä hetkellä ainoa julkaistu pelimme, mutta työpöydällä on jo valmistumassa uusia.

Tällaisella markkinointibudjetilla saa varmasti aikaan hyviä tuloksia, mutta nappionnistuminen ei ole taattu kilpailulla pelialalla. Metacore on tähän mennessä panostanut etenkin Facebook- ja Google-mainontaan, joihin yhtiö luottaa jatkossakin, mutta lainan myötä markkinointia tehdään laajemmin myös muissa kanavissa.

– Hyödynnämme jatkossa muun muassa TV-, radio- ja podcastmainontaa sekä lifestyle-vaikuttajia.

Tärkeään rooliin nousee nyt etenkin pelin brändin rakentaminen, sillä brändi on se tekijä, jolla pystyy erottautumaan.

– Mietimme paraikaa, millaisen brändin haluamme pelille kehittää. Olemme nyt pohtineet brändi-identiteettiä tarkemmin. Selvää on, että haluamme olla kansainvälinen viihdebrändi, ja mainonnassa haluamme olla johdonmukaisia. Mainonnan täytyy olla yhteydessä peliin, ja meillä on sen takia toiminut tarinavetoinen mainonta, Tuomola kertoo.

Liikevaihto kasvaa rajusti

Metacore tekee Merge Mansion -pelillään jo nyt vahvaa tulosta. Viime syksynä lanseerattu peli teki yritykselle vuoden loppuun mennessä 3,5 miljoonan euron liikevaihdon. Tänä vuonna liikevaihtoa on kertynyt jo 14 miljoonaa euroa, ja ennusteen mukaan tämän vuoden liikevaihto on 40–60 miljoonaa euroa.

Ansaintalogiikka perustuu pelin sisäisiin mikromaksuihin. Toistaiseksi pelissä ei näy mainoksia, mutta tulevaisuudessa tuottoja saattaa tulla myös mainoksista. Tuomola kuitenkin korostaa, että jos peliin tulee mainoksia, ne sijoitellaan tarkasti oikeisiin paikkoihin niin, etteivät ne häiritse pelaajaa.

Merge Mansionin suosio perustuu siihen, että kyseessä on niin sanottu match-2-peli, jossa yhdistyy kaksi asiaa, jotka yhdistyessään luovat uuden, peliä eteenpäin vievän asian. Tällaisella mekaniikalla pystyy erottautumaan etenkin match-3-peleistä, kuten supersuosituista Candy Crushista tai Bejeweledistä, jotka noudattavat yleisempää mobiilipelikaavaa.

– Merge Mansionissa seurataan Maddie-nimistä hahmoa ja hänen isoäitiään ja selvitetään, mitä salaisuuksia Maddien perheeltä löytyy. Isoäiti auttaa selvittämään salaisuuksia, mutta ei anna suoria vastauksia. Pelissä on iso juoni, joka menee eteenpäin, Tuomola avaa.

Pelin pääkohderyhmänä on 25–45-vuotiaat naiset. Tällä hetkellä pelaajia on eniten Yhdysvalloissa, mutta tulevaisuudessa käyttäjiä löytynee runsaasti ympäri maailmaa. Tälläkin hetkellä pelaajia on yli 140 maassa. Metacore kehittää pelistä paraikaa kiinan-, japanin- ja koreankielisiä versioita, joten kasvukäyrän voidaan uskoa vain jyrkkenevän.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa