Kuvaaja:
Digitaalisuus

Suomalainen M-Brain lanseeraa generatiiviseen tekoälyyn perustuvan markkinatrendien ennustustyökalun

14.4.2023 14:37
Mikko Perttunen
Tiedonhaussa hyödynnetään kunkin alan uutisia, artikkeleita ja tietokantoja.

Globaali markkina- ja kilpailijatietopalvelujen toimittaja M-Brain lanseeraa trendientunnistustyökalun, joka perustuu tekoälypohjaiseen hakuun.

Hakuun lisättyjen uusien toiminnallisuuksien myötä käyttäjät pystyvät hankkimaan käyttöönsä tietoja liittyen mihin tahansa aihepiiriin tai toimialaan. Tiedonhaussa hyödynnetään kyseisen alan relevantteja uutisia, artikkeleja ja tietokantoja, ja tietojen pohjalta tuotetaan uniikkeja englanninkielisiä tiivistelmiä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Käyttäjät voivat myös esimerkiksi analysoida ja vertailla trendejä kaavioista, ja nähdä siten omien kiinnostuksenkohteidensa kehittymistä eri aikoina ja eri maantieteellisillä alueilla.

– Yleisluontoisten poimintojen sijaan koneemme rakentaa yritysten käyttöön englanninkielisiä tiivistelmiä erikielisistä uutisista, kaikkiaan 107 eri kielestä. Näin voidaan paitsi tehdä helposti täsmätarpeisiin vastaavaa syvällistä tutkimusta myös hyödyntää strategista seurantaa ja lisäksi tarkastella reaaliaikaisia tietoja sekä tehdä syväluotaavia analyyseja myös kielillä, joita käyttäjät eivät itse osaa, M-Brainin toimitusjohtaja Kimmo Havu kertoo tiedotteessa.

Havu kertoo, että M-Brainin tekoälyä on koulutettu viimeiset 20 vuotta relevantilla liiketoimintadatalla sekä yrityksen markkina- ja kilpailijatutkimuksen erikoisosaamisella. Hän kehuskeleekin M-Brainin ratkaisun asettavan riman täysin uudelle korkeudelle.

M-Brainin toimitusjohtaja Kimmo Havu on innoissaan yrityksen uudesta generatiiviseen tekoälyyn perustuvasta työkalusta.

– M-Brainin markkinatietoalusta mahdollistaa hakutoiminnot keskustelunomaisia kysymyksiä käyttäen. Haussa hyödynnetään generatiivista tekoälymallia, joka on pureksinut yli 20 miljoonaa relevanttia, analyytikon kirjoittamaa liiketoimintatiivistelmää ja käyttänyt koulutusmateriaalinaan yli 200 000 lähdettä, Havu hehkuttaa.

Hän kertoo, että käyttäjä pystyy nyt kysymään vaikkapa sitä, miten vakuutusalan odotetaan kehittyvän Suomessa verrattuna Intiaan. Tämä tuo käyttäjälle nopeasti valtavan määrän tietoa ja saa käytettäväkseen täsmällistä ja esittelykelpoista, englanninkielistä liiketoimintadataa erikielisistä lähteistä noudettuna, tiivistettynä ja analysoituna.