Kuva: Jere Viinikainen
Brändit

Stockmannin satuikkunat aukesivat Muumien tähdittämänä – Mörkö edustaa yksinäisyyttä

4.11.2025 11:47
Mikko Perttunen
Stockmannilla ja Muumeilla on pitkä yhteinen historia.

Stockmannin klassiset satuikkunat aukesivat yleisölle lauantaina.

Tänä vuonna Helsingin tavaratalon satuikkunassa juhlistetaan Stockmannin ja Muumien pitkää yhteistyötä.

Helsingin-ikkuna toteutettiin yhdessä Moomin Charactersin ja luova toimisto Ray Atelierin kanssa. Stockmannin ja Muumien yhteistyö sai alkunsa jo vuonna 1956, jolloin Tove Jansson suunnitteli Stockmannille muun muassa suositun muumiaiheisen näyteikkunan. Tämän vuoden satuikkuna tekee kunniaa muumitarinoiden 80-vuotiselle taipaleelle.

MAINOS

Satuikkunassa nähdään talvinen Muumilaakso. Muumiperhe on herännyt yksinäisen Mörön ulvontaan, ja päättää järjestää juhlat, jonne kaikki on kutsuttu. Muumipeikko toimittaa Mörölle kutsukortin henkilökohtaisesti. Satuikkunan avajaisissa nähtiin myös valtava Mörkö-hahmo, joka saapui avajaisia varten Suomeen Japanista asti

– Tämän vuoden satuikkuna muistuttaa meitä siitä, että joulu ei ole kaikille vain juhlan ja yhdessäolon aikaa. Stockmannin brändi- ja valikoimajohtaja Maiju Niskanen kertoo tiedotteessa.

– Mörkö on muumitarinoissa yksinäisyyden symboli. Stockmannin satuikkunaa varten kirjoitetussa tarinassa hänetkin kutsutaan mukaan muumiperheen juhlaan - mikä toivottavasti muistuttaa meitä huomioimaan paremmin heidät, joille joulu tuntuu yksinäiseltä, Moomin Characters -yhtiön luova johtaja James Zambra sanoo.

Satuikkuna on auki loppiaiseen saakka.

MAINOS