Antti Lehto on Sisters Inc:n uusi operatiivinen johtaja. Kuva: Sisters Inc.
Toimistot

Sisters Inc:n uusi operatiivinen johtaja Antti Lehto: Live-kohtaamisten arvo nähdään koronapandemian jäljiltä aiempaa tärkeämpänä

19.4.2024 8:27
Mikko Perttunen
Lehto siirtyi tapahtumamarkkinointitoimistoon Aino Areenalta.

Antti Lehto aloitti kuun alussa tapahtumamarkkinointitoimisto Sisters Inc:n operatiivisena johtajana ja asiakkuusjohtajana.

Lehto on työskennellyt tapahtuma-alalla lähes koko työuransa. Hän teki pitkän pätkän Tapauksella, kunnes siirtyi vuonna 2021 Järvenpään Aino Areenan liiketoimintajohtajaksi.

– Olin siinä projektissa mukana ihan ensimmäisestä päivästä lähtien. Loimme liiketoiminnan täysin nollasta, ja yritystapahtumien lisäksi meillä kiersivät esimerkiksi Suomen musiikin kärkiartistit, Lehto kertoo.

Nyt tapahtumatoimistomaailmaan palannut Lehto uskoo tuovansa Sisters Inc:lle mukanaan vahvaa ja monipuolista osaamista tapahtuma-alalta.

– Paljon on kertynyt kokemusta prosessien luomisesta ja toisaalta asiakastyöskentelystä, ja molempia puolia pääsen nyt tekemään. Sisters Inc. houkutteli myös mielenkiintoisessa kasvuvaiheessa olevana yrityksenä. Olen todella innoissani nyt uuden alussa, Lehto kertoo.

– Jo olemassa olevan kehittäminen on prosessina hieman toisenlaisen, kuin jos lähdettäisiin liikkeelle aivan tyhjästä kuten Aino Areenalla, Lehto lisää.

Ala mukautui hienosti siihen tilanteeseen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tapahtuma-ala oli ymmärrettävästi yksi koronan suurimmista kärsijöistä, ja pandemia muokkasi markkinaa valtavasti. Esimerkiksi Sisters Inc:n liikevaihto romahti vuonna 2020 5,2 miljoonasta 1,7 miljoonaan euroon. Vuonna 2022 yhtiö kuitenkin jo ylitti koronaa edeltävän liikevaihtonsa. Ala ei kuitenkaan Lehdon mukaan ole vieläkään täysin toipunut, vaikka toisaalta tilanteesta osattiin ottaa myös oppia.

– Ala mukautui hienosti siihen tilanteeseen. Löysimme esimerkiksi virtuaalitapahtumat ja hybriditapahtumatkin ovat tulleet jäädäkseen, hän sanoo.

Kriisit eivät loppuneet koronaan, mutta Lehdon mielestä on positiivista nähdä, että yritykset uskaltavat kuitenkin satsata tapahtumiin.

– Korona opetti uudelleen livetapahtumien arvon ja sen, kuinka tärkeää ihmisten kohtaaminen on. Tapahtumat nähdään nyt merkityksellisempinä, kun olemme kokeneet sen tilanteen, ettei ihmisiä saa kohdata. Etätöiden yleistyminen näkyy myös siinä, että henkilöstötapahtumia arvostetaan aiempaa enemmän, Lehto sanoo.

Seuraavaksi – ja jo nyt – tapahtuma-alaa muokkaa muun muassa tekoäly:

– AI:n avulla pystytään tuomaan lisää sisältöä tapahtumiin ja sen kautta aiheuttamaan tunnejälkiä ja saamaan entistä parempia tuloksia tapahtumista. AI:ta pystytään hyödyntämään niin luovan suunnittelun kuin myös tapahtumatuotannon tukena, Lehto toteaa.