Pradamas Gifarry / Unsplash
Mainonta

Sisältöjä jaetaan yhä useammin yksityisviesteinä julkisen jakamisen sijaan – tässä kolme vinkkiä siihen, miten markkinoija voi ottaa ”dark socialin” huomioon

13.12.2023 10:51
Mikko Perttunen
Markkinoijille tilanne voi olla haasteellinen.

Sisältöjen julkisen jakamisen sijaan ja rinnalla monet sosiaalisen median käyttäjät jakavat sisältöjä some-alustojen pikaviestipalveluiden ja yksityisten kanavien kautta. Ihmiset jakavat mieluummin linkkejä ja tietoja yksityisissä kanavissa, joissa he tietävät, että vain vastaanottaja näkee jaetun sisällön.

Tämä niin kutsuttu dark social on ohjelmistoyritys Hubspotin mukaan pitkään ollut suosittu tapa hyödyntää sosiaalista mediaa.

– Se on liikennettä, joka jää sosiaalisen median julkisen sisällön ulkopuolelle, Hubspotin Pernilla Jungåker selittää tiedotteessa.

Markkinoijalle dark social on kuitenkin haaste. Keskusteluja on vaikea seurata tavallisilla verkkoanalytiikkatyökaluilla, mikä vaikeuttaa asiakkaan ajatusten tulkintaa ennen ostopäätöstä.

Pernilla Jungåker kertoo, että kampanjoiden on houkuteltava jakamiseen yksityisissä kanavissa. Kuva: Hubspot

Jungåkerin mukaan on tärkeää keskittyä luomaan sisältöä sekä kampanjoita, jotka kannustavat jakamiseen yksityisissä kanavissa. Kampanjat voivat hänen mukaansa sisältää esimerkiksi eksklusiivisia tarjouksia, joita on luonteva jakaa henkilökohtaisissa ryhmissä.

– Blogipostausten jakopainikkeet, joissa on seurattavat UTM-linkit tai URL-osoitteiden lyhentimet kampanjoissa, voivat tarjota ratkaisuja dark socialin markkinointikäyttöön. Näin on mahdollista seurata, kuinka sisältö leviää yksityisissä kanavissa, Jungåker sanoo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kolme vinkkiä markkinoijalle dark socialiin

1. Muista luoda myös sisältöä, joka luonnollisesti kannustaa jakamiseen yksityisissä kanavissa. Tämä sisältää materiaalia, joka on henkilökohtaista tai tunnepitoista.

2. Käytä UTM-seurantatunnisteita ja lyhytosoitteita. Niiden avulla voit seurata, kuinka sisältösi leviää yksityisten kanavien kautta. Vaikka se ei anna täydellistä kuvaa, se voi tuottaa arvokkaita oivalluksia.

3. Luo kampanjoita, jotka on suunniteltu erityisesti tavoittamaan yksityisiä kanavia. Tämä voi sisältää eksklusiivisia tarjouksia tai sisältöä.