Engin Akyurt / Unsplash
Ilmiöt

Silicon Valley Bankin romahduksella voi olla suuria vaikutuksia markkinointi- ja mainosteknologian lähitulevaisuuteen

15.3.2023 14:34
Mikko Perttunen
Alan startupien rahoitus voi olla jatkossa tiukassa.

Silicon Valley Bankin viimeviikkoinen romahdus järisytti talousmaailmaa Euroopassa asti. Esimerkiksi eurooppalaisten pankkien osakekurssit laskivat heti maanantaiaamuna useilla prosenteilla.

SVB:n kaatumisella saattaa olla kauaskantoisia vaikutuksia myös markkinointialaan. Pankki on 90-luvulta lähtien ollut merkittävä toimija erityisesti startup-maailmassa ja hyötynyt tämän vuosituhannen teknologiabuumista. Myös suomalaisilla yrityksillä on rahaa SVB:ssa. Pääomasijoitusyhtiö Lifeline Venturesin osakas Timo Ahopelto arvioi Helsingin Sanomissa, että pankin kaatuminen vaikuttaa noin 300 suomalaiseen startupiin, joilla on tytäryhtiö Yhdysvalloissa.

Tulevaisuus saattaa kuitenkin tuoda mukanaan muita huolia.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tallettajat tuskin menettävät rahojaan, vaikka joutuvatkin niitä ehkä tovin odottamaan. Välittömät ongelmat jäävät siksi ehkä vähäisiksi, mutta tulevaisuus saattaa kuitenkin tuoda mukanaan muita huolia.

Marketing Dive arvioi, että pankin kaatuminen saattaa vaikeuttaa merkittävästi markkinointi- ja mainosteknologiaan keskittyvien startup-yritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta – erityisesti tietysti Yhdysvalloissa.

Isot toimistot ja brändimarkkinointi eivät luultavasti kohtaa suuria ongelmia, mutta pankin kaatuminen yhdistettynä epävakaaseen taloustilanteeseen voi vauhdittaa esimerkiksi markkinointi- ja mainosteknologia-alan keskittymistä. Tämä taas voi olla ongelma nykyisessä tilanteessa, jossa evästeisiin perustuva mainosten kohdentaminen on murroksessa ja tarve vaihtoehtoisille mainonnan mittaustavoille kasvaa.

Digimarkkinointiyritys Power Digitalin brändi- ja viestintäjohtaja Christine Göös on seurannut läheltä markkinointialan yrityskauppoja Yhdysvalloissa, koska Power Digital on laajentanut toimintaansa juuri yritysostoilla. Hänen mukaansa sijoittajien fokus oli jo ennen romahdusta siirtynyt korkeista kasvuluvuista tuottavaan yritystoimintaan myös startup-puolella.

– Näkisin alkuvaiheessa olevien markkinointiteknologiayritysten rahoituskierrosten vaikeutuvan ja kokonaiskierrosten summien pienentyvän. Sijoittajat hakevat vahvaa käyttökatepotentiaalia startupeilta, joihin he aikovat vielä panostaa, Göös toteaa.

"Sijoittajat hakevat vahvaa käyttökatepotentiaalia startupeilta."

Brändit saattavat myös alkaa välttää riskejä ja valita kumppaneikseen suurempia toimijoita pienten kustannuksella. Varovaisuutta markkinointipanostuksiin on ollut olemassa jo ennen SVB:n tapausta.

Myös Göös uskoo, että SVB:n kaatuminen tekee väistämättä myös brändeistä ja B2B-ohjelmistoyhtiöistä varovaisempia muun muassa palveluiden ja uuden teknologian oston osalta.

– Se tulee heijastumaan myös suomalaisfirmojen uusasiakashankintaan, hän uskoo.