Mainonta

SEK:lle kyseenalainen kunnia: Kariniemen kananpoika -mainos “palkittiin” vuoden pahimpana viherpesuna

15.5.2024 18:26
Mikko Perttunen
Tuomaristo jakoi myös kolme kunniamainintaa.

Mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden räikeimpiä viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus -kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä. Kilpailun järjestää Greenpeace Suomi.

Kilpailun voittajaksi valikoitui seitsemän ehdokkaan joukosta HK Scanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa”, joka voitti yleisöäänestyksen 29 prosentin ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin lähes 11 tuhatta. Mainoksen takana on mainostoimisto SEK.

– Kariniemen mainos on klassista harhaanjohtavaa markkinointia, jossa ympäristöongelmat ja eläinten kärsimys pyritään ohittamaan vetoamalla pintapuolisiin parannuksiin, kuten broileritilojen virikkeisiin tai eläinten ravinnon kotimaisuuteen. Kuluttajalla ei ole realistisia edellytyksiä arvioida eläinten pahoinvointia positiivisten mielikuvien takana. Ei siis ihme, että yleisö äänesti tätä mainosta sankoin joukoin, tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen kommentoi tiedotteessa.

Kilpailun tuomaristo jakoi myös kolme kunniamainintaa. Metsä Group sai Törkein itsekeksitty ympäristömerkintä -kunniamaininnan Serlan pakkausmerkinnöistä, joissa esimerkiksi kierrätetyn selluraaka-aineen puute käännetään eduksi nimeten se “uudeksi ensikuituiseksi laaduksi.” Metsä Groupin kampanjan on suunnitellut Hasan & Partners.

Toinen, Törkeimmän lobbauskampanjan kunniamaininta annettiin metsäalan järjestöjen ja toimijoiden yhteiselle Metsien Suomi -kampanjalle, joka uskottelee suomalaisen metsien käytön olevan kestävällä pohjalla. Tämän kampanjan on suunnitellut Miltton.

Kolmas kunniamaininta, Vuoden klassisin viherpesu, myönnettiin Atrian biopohjaisen pakkauksen viestinnälle, joka ohjaa kuluttajia näkemään ilmastopäästöiltään raskaan lihantuotannon vähäpäästöisenä toimintana. Atrian mainoskampanjan takana on Greenpeacen tietojen mukaan TBWA\Helsinki.

Lue myös: Pahimmasta viherpesusta ehdolla olevien töiden takana Suomen kärkitoimistoja

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)