Brändit

Sari Ahokainen loi kumppanuusmarkkinointiverkoston niille yrityksille, jotka saattavat hyötyä affiliate-markkinoinnista kaikkein eniten

Ekosomeetta sai alkunsa, koska pienille yrityksille ei löytynyt optimaalista mahdollisuutta kumppanuusmarkkinointiin.
Kuva:
Unsplash/Brooke Cagle
Sari Ahokainen loi kumppanuusmarkkinointiverkoston niille yrityksille, jotka saattavat hyötyä affiliate-markkinoinnista kaikkein eniten

Suomi on täynnä yrityksiä, joilla on laadukas tuote ja jotka toimivat ekologisesti. Mutta monet näistä yrityksistä jäävät suurelta yleisöltä paitsioon, koska toiminta on pientä ja kasvaminen vaikeaa.

Tätä ongelmaa lähti ratkomaan yrittäjä Sari Ahokainen, joka haluaa edistää entistä ekologisempaa ja vastuullisempaa kuluttamista. Ratkaisu oli uudenlainen kumppanuusmarkkinointiverkosto, Ekosomeetta, joka yhdistää ympäristöystävällisistä tuotteista kiinnostuneet kuluttajat, ekologisia tuotteita myyvät suomalaiset yritykset sekä vastuullista kuluttamista suosivat sosiaalisen median vaikuttajat.

Ahokainen oli yrittäjänä huomannut, ettei Suomesta löytynyt pienille yrityksille optimaalista mahdollisuutta kumppanuusmarkkinointiin.

– Kumppanuusmarkkinointiohjelman voi rakentaa itse, mutta se vaatii aikaa, osaamista ja jatkuvaa ylläpitoa. Suomessa toimii useita valmiita kumppanuusmarkkinointiverkostoja, mutta liittymisen ehdot saattavat olla liian tiukkoja pienyrittäjille. Kumppanuusmarkkinoinnin aloittaminen onkin usein haasteellisinta niille, jotka mahdollisesti hyötyisivät siitä kaikkein eniten, Ahokainen kertoo ongelmasta MarkkinointiUutisten haastattelussa.

Kumppanuusmarkkinointi tunnetaan myös nimellä affiliate-markkinointi. Siinä “affit” eli vaikuttajat kertovat kokemuksiaan tuotteista ja saavat jakamansa verkkokauppalinkin kautta tulleista myynneistä provision. Yritys puolestaan maksaa ainoastaan tuloksista.

Ekosomeetta poikkeaa muista etenkin siinä mielessä, että verkosto suosii suomalaista ja mukaan pääsee vain vastuulliset yritykset sekä vastuullisuudesta aidosti kiinnostuneet vaikuttajat. Muun muassa tällä tavalla synnytetään aitoja “brand matcheja” yrityksien ja vaikuttajien välille.

– Suosimme suomalaista, ja pyrimme tuomaan esille yrityksiä, joilla on valikoimissaan mahdollisimman paljon kotimaisia tuotteita. Keskitymme verkkokauppoihin ja tuotemerkkeihin, jotka toimivat eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti ottamalla huomioon tuotantonsa ja toimintansa ympäristövaikutukset. Ekosomeetta sopii yhtä hyvin niin pienille kuin suurillekin yrityksille.

– Vaikuttajilta odotamme aitoa kiinnostusta ekologisiin tuotteisiin ja niihin kampanjoihin, joihin on tulossa mukaan. Yleisesti ottaen ideana on, että vaikuttaja suosittelee rehellisesti sellaisia tuotteita, joita muutenkin käyttää arjessaan.

Sari Ahokainen.

Riskitön tapa kasvaa

Juuri perustettuun verkostoon kuuluu jo 21 suomalaista yritystä, ja Ahokaisen mukaan keskustelut ovat käynnissä monien yritysten kanssa. Tällä hetkellä verkostoon kuuluvat muun muassa ekologisia tuotteita pesuun ja desinfiointiin valmistava Green Bee ja vanhoista farkuista uusia farkkuja valmistava Piece of Jeans. Vaikuttajiin kuuluu muun muassa vastuullisuusteemoista, kuten vastuullisesta muodista, bloggaava IKAPLIKANHYMY.

Ahokaisen mukaan yritykset ovat olleet verkostosta hyvin kiinnostuneita, koska kumppanuusmarkkinointi on lähes riskitön tapa kasvaa. Vain tuloksista maksetaan, ja brändit saavat usein myös ilmaista näkyvyyttä – kuten Ekosomeetan tapauksessa.

– Olemme aktiivisia sosiaalisessa mediassa, ja pyrimme edistämään verkostossa mukana olevien yritysten tunnettuutta Suomessa. Toimimme myös vaikuttajana, ja esittelemme sivustolla sellaisiakin yrityksiä ja tuotteita, jotka eivät kuulu Ekosomeetan verkostoon eivätkä välttämättä mihinkään muuhunkaan kumppanuusmarkkinointiverkostoon. Oleellisinta on vastuullisten yritysten, ekologisten tuotteiden sekä suomalaisen työn tukeminen, Ahokainen painottaa.

Hän korostaa myös yhteistyön merkitystä. Jokainen brändi tai vaikuttaja voi markkinoida omaa kumppanuusmarkkinointiohjelmaansa ja näin lisätä Ekosomeetan ja sitä kautta verkoston jäsenien tunnettuutta.

– Kyse on nimenomaan yhteistyöstä verkoston, yritysten, vaikuttajien ja kuluttajien kesken. Yhdessä olemme enemmän.

Osa vaikuttajista innostuu, osa ei

Kumppanuusmarkkinointi on tänä päivänä huippusuosittua maailmalla, mutta nimekkäiden vaikuttajien saaminen mukaan voi olla vaikeaa. Ekosomeetta haluaakin nostattaa kumppanuusmarkkinoinnin profiilia tarjoamalla vaikuttajille reilun mahdollisuuden hyviin tuloksiin.

– Laadukkaasti toteutetulla yhteistyöllä voi ansaita suuriakin summia – vielä vuosienkin päästä. Ekosomeetan yhtenä tavoitteena on lisätä tuloksiin perustuvan yhteistyön kiinnostavuutta vaikuttajien keskuudessa, Ahokainen sanoo.

Hän myös muistuttaa, ettei kaikille vaikuttajille kyse ole rahasta vaan omiin arvoihin pohjautuvien asioiden edistämisestä.

– Tarjoamme vaikuttajille mahdollisuuden yhteisen hyvän edistämiseen – kotimaista työtä, pienyrittäjyyttä ja matkaa kohti kestävämpää maailmaa tukien.

Joillekin vaikuttajille kumppanuusmarkkinointi on kuitenkin punainen vaate.

–  Vaikuttajien keskuudessa näkyy selkeä kahtiajako. Osa innostuu tästä uudesta mahdollisuudesta, kun taas osa tyrmää suoraan ajatuksenkin pelkästä tuloksiin perustuvasta yhteistyöstä, Ahokainen kertoo loppuun.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa