Sanoma
Mainonta

Sanoma lanseerasi odotetun Ad Manager -palvelun, jolla yritykset voivat itse ostaa digimainontaa – tästä on kyse

24.3.2022 8:45
Toni Rajamäki
Työkalu tarjoaa mainostajille helpon ja nopea tavan ostaa digimainontaa, sanovat Sanoman Tuomas Waris ja Aapi von Creutlein.

Mediatalo Sanoma on kehittänyt jo pitkään omaa digimainonnan itseostopalvelua, jolla helpotetaan mainostajien elämää. Nyt yrityksille suunnattu palvelu on lanseerattu, ja mikä tahansa suomalaisyritys voi ostaa mainostilaa Sanoman kanavista samalla tavalla kuin esimerkiksi Facebookista tai Instagramista: omalta koneelta muutamalla klikkauksella.

Sanoma toi jo vuosi sitten mediatoimistojen käyttöön erilaisen version Ad Managerista, mutta muiden yritysten käyttöön tehty palvelu näki päivänvalonsa vasta muutama viikko sitten.

Palvelua voi pitää mullistavana, sillä suomalaiset mediatalot eivät ole aiemmin tarjonneet mainostajille vastaavanlaista mahdollisuutta. Tähän asti helppo itseostaminen on ulottunut muun muassa Facebookiin ja Googleen.

Mutta onko Sanoman Ad Manager oikeasti niin mullistava kuin se vaikuttaa olevan? MarkkinointiUutiset tapasi Ad Managerista vastaavat Tuomas Wariksen ja Aapi von Creutleinin ja penäsi kysymykseen vastausta sekä selvitti, mistä palvelussa on kokonaisuudessaan kyse.

Miksi Ad Manager kehitettiin?

Von Creutlein: Ajattelimme, että mainonnan ostamisen ei tarvitse olla niin vaikeaa kuin se on ja että ostamisen pitäisi olla kaikkien ulottuvilla. Yrittäjät ovat oman yrityksensä markkinoinnin parhaita asiantuntijoita, ja siksi heille täytyy olla keino ostaa mainontaa ilman syvempiä koulutuksia. Sanoma isona toimijana haluaa kantaa kortensa kekoon Suomen talouskasvun eteen markkinoinnin keinoin, ja siksi halusimme tuoda mainonnan ostamisen kaikkien ulottuville ja ostamiseen lisää vaihtoehtoja.

Waris: Lisäksi uuden palvelun kehittäjän ja kaupallistajan rooli on meille luontainen, sillä tunnemme suomalaisen kuluttajan. Kansainväliset kilpailijamme ovat opettaneet suomalaisyritykset tiettyihin käytäntöihin, mutta me tunnemme markkinan paremmin kuin ulkomaiset toimijat ja osaamme kehittää palvelua tähän markkinaan.

Mitä suomalaisille tehty mainostyökalu käytännössä tarkoittaa?

Von Creutlein: Esimerkiksi kalifornialaiselle toimijalle Suomi on pieni sivumarkkina, joten se ei tee ratkaisuja Suomi edellä. Meidän medialiiketoiminnassamme keskitytään puhtaasti Suomeen, joten palvelua on mahdollista kehittää suomalaisten mainostajien tarpeiden mukaan.

Waris: Siksi meidän oma kehitystiimi on vastannut koko palvelun arkkitehtuurista. Emme ole vain liimanneet ulkoista vempelettä “back-endin” päälle. Lupaamme jatkokehittää palvelua koko ajan asiakasta kuunnellen, ja se on mahdollista etenkin siksi, että olemme tehneet kaiken itse.

Miten nopeus ja helppous näkyy palvelun käytössä?

Von Creutlein: Mainonnan ostaminen ei kuulu yleensä yrittäjien päätoimenkuvaan, joten sitä tehdään niin sanotun työajan ulkopuolella. Siksi palveluamme voi käyttää vuorokauden ympäri. Rekisteröinti ei maksa mitään, ja rekisteröityä voi kuka tahansa, kunhan vain löytyy kotimainen y-tunnus. Kynnystä on madallettu myös siinä mielessä, että Ad Managerissa voi hyödyntää esimerkiksi omia someaineistoja, jotta jokaiseen kanavaan ei tarvitse aina tehdä uusia materiaaleja. Liikkeellä pääsee siis kevyesti.

Millaisia kohdennusmahdollisuuksia mainostajilla on?

Von Creutlein: Alueellinen kohdentaminen on hyvin tärkeä ominaisuus, ja siinä meiltä odotetaan paljon. Alueellisuus ei suoraan tarkoita tarkkaa geokohdentamista, vaan joissain tapauksissa monelle mainostajalle olennaista on mainostaminen vaikkapa Aamulehden alueella ja saada oma viesti paikalliseen kontekstiin. Näiden lisäksi meiltä löytyy käyttäjien demografiset tiedot, kuten iät, sukupuolet ja elämänvaiheet. Dataa on myös heidän kiinnostuksen kohteista. Olemme lähteneet kohdentamisen kanssa pienesti liikkeelle, mutta teemme koko ajan töitä tuodaksemme mainostajille lisää vaihtoehtoja.

Waris: Hyperlokaali mainonta on meillä muussa tekemisessä agendana, ja meillä on tulevaisuudessa kyvykkyys tuoda tämä ominaisuus myös Ad Manageriin.

Millaisia mainoksia yritykset voivat ostaa?

Von Creutlein: Tällä hetkellä tarjoamme muutamia erilaisia display-formaatteja, jotka kaikki ovat aluksi klikkihinnoiteltuja. Suomesta on puuttunut kotimainen toimija, joka myy tulospohjaista mainontaa, ja klikkihinnoitelluille tuotteille on kysyntää. Videomainontaa ei pysty vielä ostamaan, mutta senkin eteen tehdään töitä koko ajan.

Millaisille mainostajille palvelu sopii parhaiten?

Von Creutlein: Tällä hetkellä pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla ei ole välttämättä ollut meille asiointikanavaa. Näimme, että meillä on eniten tekemistä tämän kohderyhmän kanssa. Pidemmän aikavälin visiona on, että kaikenlaiset markkinoijat käyttävät palvelua. Haluamme kehittää digitaalisia asiointikanavia ja -palveluita kaikille Sanoman mainostaja-asiakkaille.

Lopuksi vielä, kuinka mullistava muutos tämä on mainostajille?

Waris: Tarkkoja tulevaisuuden suuntaviivoja on vielä vaikea antaa, mutta uskomme palvelun olevan markkinaan erittäin relevantti. Tämä on meille tärkeä hanke, ja lupaamme kehittää palvelua edelleen tarkkaan asiakkaiden tarpeita huomioiden.

Von Creutlein: Pidemmän päälle uskomme, että tässä on paikka tehdä jotain mullistavaa alalle. Olemme kotimainen toimija, ja tuomme digimainonnan ostamisen kaikkien ulottuville. Haaveenani on, että teemme mullistuksen yhdessä mainostajien ja markkinan kanssa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)