Kuvaaja:
Beau Carpenter / Unsplash
Ilmiöt

S-ryhmän kyselytutkimus ja myyntidata kertovat: Yli 40 prosenttia viettää juhannusta kotioloissa

22.6.2023 8:57
Mikko Perttunen
Juhannuksena näkyvät grillaamisen yleiset trendit.

S-ryhmän teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan vain noin kolmasosa suomalaisista suunnittelee tänä vuonna mökkijuhannusta. Reilu 40 prosenttia vastaajista aikoo viettää juhannusta kotioloissa.

Oltiinpa sitten kotona tai mökillä, grilli lämpiää juhannuksena 2–3 kertaa. Tyypillisenä juhannuksena esimerkiksi herkkusienien ja maissin myyntimäärä kasvaa yli 2,5-kertaiseksi normaalista viikosta. Lähes samaan muutokseen yltävät myös grillijuustot, lohifileet sekä grillihiilet ja briketit.

Juhannuksen sää puhuttaa aina viikkoja etukäteen, ja sitä aletaan mediassakin pyöritellä erilaisten tieteellisten ja vähemmän tieteellisten lähestymistapojen kautta miltei vapusta lähtien. Vain harva kuitenkaan muuttaa tai peruu juhannussuunnitelmiaan sään vuoksi. Grillausintoon sää voi vaikuttaa: Kyselyyn vastanneista 37 vastanneista sanoo grillaavansa vain, jos sää on sopiva.

Juhannuksen odotetuin ruoka on uudet perunat, jonka mainitsi 75 prosenttia vastaajista. Yli puolet vastaajista peräänkuuluttaa myös grillilihan ja -makkaran perään. Alle 34-vuotiailla juhannuksena korostuvat myös makeiset ja sipsit.

Noin puolet vastanneista suosii perinteisiä juhannusruokia, mutta kokeilee niiden rinnalla myös uusia ideoita. Juhannuksena ruoat valmistetaan pääosin itse.

Datassa on nähtävissä myös joitakin alueellisia eroja: juhannusherkuista grillimakkaroita suositaan erityisesti Etelä-Pohjanmaalla, lohta Lapissa, herkkusieniä Varsinais-Suomessa, porsaan grillilihoja Satakunnassa ja ananasta Keski-Pohjanmaalla.

– Juhannuksena näkyvät tänä vuonna varmasti grillaamisen yleiset trendit kuten street food ja ruoan valmistaminen pidemmän kaavan kautta hiiligrillillä tai savustamalla, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)