Kuva: Ronnie Hole
Ilmiöt

S-ryhmä onnistui viestinnällään ja tuotesijoittelullaan vähentämään muovikassien kysyntää

11.9.2025 10:24
Mikko Perttunen
”Luonnolle ja lompakolle kaikkein paras kassi on aina se, joka kotoa jo löytyy.”

Toukokuun alussa S-ryhmän kaupoissa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Toimenpiteet ovat osa kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa.

MAINOS
MAINOS

S-ryhmän ruokakaupoissa tarkistettiin eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetiin, kestokassin hintaa laskettiin ja paperikassi säilyi kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Myymälöihin sijoitettiin näkyvästi esille myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia asiakkaille, jotka pohtivat mitä käyttää roskapussina.

Muovikassien kappalemyynti laski S-ryhmän ruokakaupoissa touko-elokuussa kahdeksan prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kesällä 79 prosenttia S-ryhmän päivittäistavarakaupan ostokerroista tehtiin ilman muovikassin ostamista.

– Asiakkaamme voivat seurata omaa muovikassimääräänsä S-mobiilin Omat ostot -osiosta, jossa näkee ostettujen kassien määrän sekä niihin käytetyt eurot, ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta kertoo tiedotteessa.

Paperikassien kappalemyynti S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi touko-elokuussa noin 40 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Myös kestokassien kysynnässä on havaittavissa kasvua.

– Luonnolle ja lompakolle kaikkein paras kassi on aina se, joka kotoa jo löytyy, Ristaniemi muistuttaa.

MAINOS