Näkökulma

Roska määrittää markkinoinnin tulevaisuuden

Älyroskis, ploggaus ja ruokahävikin vähentämiseen kannustava ruokakaupan lojaliteettiohjelma määrittävät markkinoinnin tulevaisuutta, ennustaa Nea Barman.
Kuva:
Roska määrittää markkinoinnin tulevaisuuden

Ennustan, että ensi syksynä tulee kansainvälinen ohjelmaformaatti nimeltään Master of Food Waste. Ohjelmakonsepti on enemmän kuin ruokaohjelma. Se on lifestyleohjelma, ja siitä tulee menestys.

Ohjelmassa kilpailijat kisaavat siitä, kuinka paljon he pystyvät vähentämään ruokahävikkiä. Kisan yhdessä osiossa kilpaillaan myös siitä, kuka keksii hävikkiruuasta parhaita reseptejä ja kuka säästää eniten rahaa käyttämällä raaka-aineita säästeliäästi. 

Miksi näin tapahtuisi? Lähes jokaisessa maassa vietetään hävikkiviikkoa. Tämä informatiivinen ja tärkeä tapahtumaviikko on eri maissa eri aikaan. Jokainen markkinoinnin ammattilainen tietää, ettei kansainvälisesti tärkeää viestiä kannata tiedottaa eri aikaan eri puolilla maailmaa.

Master of Food Wasten viihteellinen konsepti auttaa ilmiöittämään ja jalkauttamaan ruokahävikkiin liittyvän tärkeän viestin ympäri maailmaa tehokkaasti. Viesti on se, että henkilöä kohden heitämme hyvää ruokaa roskiin jopa satojen eurojen edestä. 

Teen vielä toisenkin ennustuksen: viimeistään vuonna 2022 roskaamisesta tulee koko EU:ssa yksityishenkilöille sakotettava teko. Suomessa roskaamisesta voidaan tosin sakottaa jo nyt, mutta käytännössä näitä rikesakkoja annetaan kuitenkin vähän jos lainkaan.

Viimeistään vuonna 2022 roskaamisesta tulee koko EU:ssa yksityishenkilöille sakotettava teko.

Ainakaan minä en ole koskaan kuullut, että joku olisi saanut sakot roskaamisesta. Parkki- ja ylinopeussakkoja kyllä ropisee, mutta uskallan väittää, ettet sinäkään tiedä ketään roskaamisesta sakotettua. 

Vuoden 2020 lopussa eduskunnassa tehtiin lakiehdotus, jossa roskaamisesta annettavan rikesakon määrää ehdotettiin nostettavaksi sadasta kahteensataan euroon. Pelkkä sakon korottaminen kuitenkaan tuskin vähentää roskaamista.

Siksi teen kolmannen ennustuksen: roskaamista valvoo tulevaisuudessa oma ammattiryhmänsä. Se toimii samaan tapaan kuin lipuntarkastajat tai pysäköinninvalvojat.

Jatkan ennustamista vielä hetken. Ennustan, että myydyin kodin älylaite on vuonna 2022 älyroskis.  Ensimmäiset versiot älyroskiksesta nähdään tietenkin vuoden 2021 Master of Food Waste -ohjelmassa, minkä jälkeen jokainen kuluttaja haluaa sellaisen kotiinsa.

Ennustan myös, että viimeistään vuonna 2022 jollekin suurelle kaupan alan toimijalle tulee uusi lojaliteettiohjelma, joka ei sisällä lainkaan tuotetarjouksia. 

Etuja jaetaan sen perusteella, kuinka paljon kuluttaja pystyy vähentämään ruokahävikkiä tai jätettä yleisesti. Luonnollisesti yhteistyö on järjestetty roskien keräämisestä vastaavan yrityksen kanssa. Ajatus on vähän sama kuin vakuutusyhtiöiden yhteistyö älyrannekkeiden valmistajien kanssa: yhtiöt tarkkailevat ihmisten liikunnan määrää, joka taas vaikuttaa vakuutusmaksuihin.

Ennustan, että otsikoihin noussut “plogging”, joka yhdistää lenkkeilyn ja roskien keräämisen, on vuoden 2024 Pariisin kesäolympialaisissa mukana uutena näytöslajina. Tällä tietenkin juhlistetaan Pariisin ilmastosopimuksen toteutumista. 

Ennustan, että myös tulevaisuuden datalähtöinen markkinointi liittyy hävikin vähentämiseen ja materiaalitehokkuuden optimointiin. 

Ja se, miten roska, jäte ja hävikki tuodaan esille tulevaisuudessa, on erityisesti meidän markkinoinnin alan ammattilaisten vastuulla. 

Nea Barman on tulevaisuustarkkailija, joka jakaa ajatuksiaan kuluttamisen kulttuurista. Hänen näppäimistöstään syntyy pohdintaa omasta kuluttamisesta ja kuluttamisesta kulttuurisena ilmiönä antiikin ajoista aina tähän päivään asti. Barman kirjoittaa paremman dialogin toivossa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa