Brändit

ūüĒć Roosa nauha rikkoo joka vuosi enn√§tyksi√§ ‚Äď markkinointip√§√§llikk√∂ paljastaa, miten menestys on syntynyt

Muun muassa panostus brändiin ja rohkea uudistuminen ovat siivittäneet Roosa nauha -kampanjaa menestykseen, kertoo Syöpäsäätiön markkinointipäällikkö Anu Koikkalainen.
Kuva:
Syöpäsäätiö
ūüĒć Roosa nauha rikkoo joka vuosi enn√§tyksi√§ ‚Äď markkinointip√§√§llikk√∂ paljastaa, miten menestys on syntynyt

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Sy√∂p√§s√§√§ti√∂n vuosittainen Roosa nauha -ker√§ys on kiistattomasti yksi Suomen tunnetuimmista hyv√§ntekev√§isyyskampanjoista ‚Äď ja kasvutahti on vain kiihtynyt. Vuonna 2021 kampanjalla ker√§ttiin jo l√§hes viisi miljoonaa euroa sy√∂p√§tutkimukselle.

‚Äď Kampanjan r√§j√§hdysm√§inen kasvu on tapahtunut viime vuosina. Roosa nauhan suunnittelijat kiinnostavat ihmisi√§, ja lahjoittajilla on mielipiteit√§ nauhasta. Nauhaan my√∂s suhtaudutaan hyvin tunneper√§isesti, kertoo Sy√∂p√§s√§√§ti√∂n markkinointip√§√§llikk√∂ Anu Koikkalainen.

Taloustutkimuksen maaliskuussa julkaistussa tutkimuksessa Roosa nauha sai ensimmäisen sijan hyväntekeväisyyskohteiden kokonaismielikuvaa mitattaessa. Kampanjalla oli myös eniten tukijoita viimeisen 12 kuukauden aikana. Tunnettuudessa Roosa nauha jää vain suurten kansainvälisten järjestöjen taakse. Tutkimus tehtiin ennen Ukrainan sotaa, joka on voinut vaikuttaa tilastoihin.

Roosa nauha -kampanja lanseerattiin Suomessa lähes 20 vuotta sitten, joten sillä on ollut aikaa kasvattaa asemaansa. Koikkalainen kertoo, että alkuaikoina Roosa nauha -toiminta oli niin pienimuotoista, ettei sitä voi edes verrata tähän päivään. Keräys oli aikoinaan vain yksi pieni kampanja muiden joukossa, nyt Suomen tuetuin lahjoituskohde.

Menestyksen taustalla jatkuva kehittäminen ja uudistuminen

Miten Roosa nauha on oikein saavuttanut asemansa?

‚Äď Yksi p√§√§tekij√§ on jatkuva panostus br√§ndiin ja kehitysty√∂h√∂n. Se kantaa pitk√§ll√§ aikav√§lill√§ hedelm√§√§, Koikkalainen toteaa.

Hän kertoo, että  Roosa nauhan markkinointitiimissä on onnistumisen filosofia, joka pohjautuu siihen, että asioita tehdään jatkuvasti uudella tavalla.

‚Äď Roosa nauha -ker√§yksess√§ on monia pysyvi√§, hyv√§ksi havaittuja elementtej√§. Siihen rinnalle kehit√§mme kuitenkin jatkuvasti uusia toimintatapoja, jotta p√§√§sisimme viel√§ parempaan tulokseen. Emme lep√§√§ laakereilla, vaikka onnistumme.

Vuonna 2020 Roosa nauha -kampanja koki muutoksia, jotka omalta osaltaan siivittivät keräyksen kasvua. Mukaan tuli mainostoimisto N2, ja keräyksellä alettiin tukea naisten syöpien tutkimuksen lisäksi myös muiden syöpien tutkimusta. Juha Tapion kasvoilla kulkenut kampanja oli huippusuosittu, ja lahjoitusmäärät kasvoivat räjähdysmäisesti.

Uuden mainostoimiston avulla asioita uudistettiin rohkeasti. Lisäksi markkinoinnin ja viestinnän yhteistyöhön panostettiin enemmän.

‚Äď Viime vuoden kampanjan kasvona toimi Eva Wahlstr√∂m, jonka viestin√§ oli, ett√§ rajat eiv√§t ole meit√§ varten. Kehotimme ihmisi√§ lahjoittamaan rajoja rikkovalle suomalaiselle sy√∂p√§tutkimukselle. Yrityksi√§ taas viestimme osoittamaan rajattoman tukensa.

Syöpäsäätiöllä on jatkuvasti haettu tasapainoa markkinoinnin ja tiedeviestinnän välille, Koikkalainen kertoo. Syöpätutkimuksen faktoja lisättiin viime vuonna viihteellisemmän kampanjan rinnalle.

Viime vuonna lahjoitustavoissa panostettiin MobilePayhin, jonka kautta lahjoittaminen on helppoa. Koikkalainen kertoo kokeilun olleen todella onnistunut. Myös kampanjaan liittyvää markkinoinnin automaatiota ja asiakaskokemuksen kehitystyötä on tehty jatkuvasti.

Parhaat opit Syöpäsäätiö haluaa pitää itsellään, mutta Koikkalainen kannustaa jatkuvaan testaamiseen ja tiedolla johtamiseen. Vaikka varsinainen Roosa nauha -kampanja keskittyykin syksyyn, on suunnittelu ympärivuotista tekemistä.

‚Äď Olemme panostaneet tiedolla johtamiseen. Se n√§kyy toimenkuvissa ja datan penkomiseen k√§ytett√§v√§ss√§ ajassa. Uudistimme my√∂s asiakkuudenhallintaj√§rjestelm√§mme juuri tiedolla johtamista silm√§ll√§ pit√§en.

Tiedolla johtamisen avulla Roosa nauha aikoo pysytellä jatkossakin ykkösenä, Koikkalainen sanoo.

Apuna sitoutuneet osaajat ja yhteinen visio

Tärkeäksi tekijäksi Roosa nauhan menestykselle Koikkalainen mainitsee myös sitoutuneet osaajat, jotka ovat olleet pitkään mukana.

‚Äď Oikeilla kumppaneilla ja tiimill√§mme, jolla on halu kehitt√§√§ ja soveltaa nopeasti oppimaansa k√§yt√§nt√∂√∂n, on ollut merkityst√§ menestykseen.

‚Äď Meid√§n ei koskaan tarvitse l√§hte√§ puhtaalta p√∂yd√§lt√§, sill√§ tunnemme toisemme ja meill√§ on yhteinen pitk√§aikainen visio. Saumaton yhteisty√∂ on my√∂s ykk√∂sjuttu, kun haemme kumppaneita.

Nyt Roosa nauha -kampanjointia tehdään jo kolmatta vuotta mainostoimisto N2:n kanssa. Koikkalainen kuvaa toimistoa mahtavaksi yhteistyökumppaniksi.

Tällä hetkellä Syöpäsäätiöllä suunnitellaan kovaa vauhtia tämän vuoden kampanjaa. Yleisölle syksyllä julkistettava kampanjakasvokin on jo valittu.

‚Äď Olemme valinneet upean tyypin ja kehitt√§neet huikean konseptin. Kaikki ker√§yksen ydinpalikat on ly√∂ty lukkoon. Uskomme kampanjaan, emmek√§ malta odottaa t√§m√§n vuoden ker√§yst√§.

Vaikka Roosa nauha on jo niittänyt menestystä, on nälkä kasvanut Koikkalaisen mukaan vain suuremmaksi.

‚Äď N√§lk√§isen√§ menn√§√§n eteenp√§in. Meill√§ on tiimi, jolla on tosi kova ammatillinen kunnianhimo. Meill√§ on viel√§ varaa kehitt√§√§ esimerkiksi yritysvarainhankintaamme.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa