Unsplash/Anete Lusina
Digitaalisuus

Rajusti kasvaneen verkkokaupan kehitys jatkunee vauhdikkaana – “Ohittaa perinteisen kaupankäynnin jo viiden vuoden sisällä”

23.4.2021 10:30
Toni Rajamäki
Verkkokauppa kasvoi koronavuonna jopa 70 prosenttia. Viimeisen 15 vuoden kehitys on huikea.

Verkkokaupat ovat olleet korona-ajan suurimpia voittajia Suomessa, kun kuluttajat ovat pysyneet kotonaan ja hoitaneet ostoksiaan digitaalisesti. Viimeisen vuoden aikana verkkokauppa on kasvanut Suomessa jopa 70 prosenttia, kertoo Vilkas Groupin tuore Verkkokauppaindeksi.

Indeksi perustuu yli 2000 verkkokaupan todellisiin, reaaliaikaisiin myyntilukuihin. Sen mukaan verkkokauppa on kasvanut viimeisen 15 vuoden aikana lähes 5000 prosenttia.

– Koronavuoden kasvu oli huikea. Mutta entä jos katsomme kasvun viimeisten 15 vuoden ajalta? Se oli 4900 prosenttia. Toisin sanoen verkkokauppa on kasvanut 50-kertaiseksi. Se laittaa kysymään, entäpä seuraavien 15 vuoden aikana? Pohtii Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski tiedotteessa.

Korkiakoski arvioi, että verkko-ostaminen ohittaa perinteisen kaupankäynnin muutamassa vuodessa.

– Olemme arvioineet, että verkkokauppa ohittaa perinteisen kaupankäynnin jo viiden vuoden sisällä. Muutos 15 vuoden sisällä tulee kuitenkin olemaan paljon syvällisempi ja muuttamaan elämäämme paljon enemmän kuin vain verkkokaupan määrällinen kasvu antaisi ymmärtää. 15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme, ja ratkaisut voivat olla nykytilanteesta katsoen yllättäviäkin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)