Kauppakeskus Mylly
Brändit

Raision Mylly on edelleen Suomen hyvämaineisin kauppakeskus

2.2.2023 11:08
Mikko Perttunen
Tuoreen selvityksen perusteella eniten mainettaan onnistui parantamaan Seinäjoen Ideapark.

Raision Mylly oli hyvämaineisin kauppakeskus T-Median toteuttamassa suurten kauppakeskusten mainetta tarkastelevassa selvityksessä. Mylly sai arvosanan 3.67 asteikolla 1–5.

Suomen suurimpien kauppakeskusten maineen ja luottamuksen tasoa tutkittiin nyt kolmatta vuotta peräkkäin, ja Mylly on ollut hyvämaineisin toistaiseksi jokaisena vuonna. Nyt saavutettu arvosana oli selvityshistorian korkein.

Aiempaa useampi kauppakeskus oli maineeltaan hyvällä tasolla (kokonaismaineen arvosana yli 3.50) eikä yksikään kauppakeskus ollut enää heikkomaineinen (alle 3.00).

Heikoin maine vertailtavista kauppakeskuksista oli Helsingin Redillä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Selvityksen toiseksi hyvämaineisin oli Espoon Sello, ja kolmanneksi sijoittui Helsingin Kaari. Heikoin maine vertailtavista kauppakeskuksista oli Helsingin Redillä.

Eniten mainettaan onnistui parantamaan Seinäjoen Ideapark, joka oli vertailun neljäs.

Tutkimuksessa selvitettiin ihmisten mielikuvia kauppakeskuksista kahdeksan osa-alueen kautta: avoimuus ja läpinäkyvyys, taloudellinen vakaus, kyvykäs johtaminen, uudistuminen, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut, työpaikka sekä vastuullisuus.

Kauppakeskusten palveluvalikoima ja taloudellinen tilanne nähtiin keskimääräisesti hyvänä. Suhteessa heikoimmalle tasolle jäivät suomalaisten mielikuvat kauppakeskusten ympäristöä ja yhteiskuntaa kohtaan osoittamasta vastuullisuudesta sekä kauppakeskusten kyvystä kuulla ja olla vuorovaikutuksessa sidosryhmiensä kanssa.

– Uskon, että monessa kauppakeskuksessa on kyllä tunnistettu vastuullisuustyön merkitys paitsi ympäristön myös ihmisten odotusten näkökulmasta, T-Median tiedolla johtamisen asiantuntija Elisa Runsas arvelee tiedotteessa.

Runsas näkee mahdollisena kauppakeskusten mainetta rasittavana tekijänä ihmisten vähäisen halukkuuden työskennellä keskuksissa.

– Vaikka kauppakeskuksissa työskentelevät ihmiset eivät työskentele suoraan itse kauppakeskukselle, on myös keskuksen etu, että siellä vuokralla olevat yritykset saavat rekrytoitua itselleen henkilökuntaa mahdollisimman sujuvasti. Näin yritykset kykenevät toteuttamaan omaa toimintaansa, mikä edesauttaa itse kauppakeskuksen elinvoimaisuutta. Korona-aikana ihmisiä jouduttiin lomauttamaan myös kauppakeskuksista, mikä saattaa näkyä yleisenä epävarmuutena alaa kohtaan, Runsas pohtii.

T-Median Kauppakeskusten tutkimuksessa selvitettiin Suomen kymmenen suurimman kauppakeskuksen mainetta. Yhteensä kauppakeskuksia tutkittiin 12 kpl. Tavoitteena oli selvittää kauppakeskusten maine kansalaisten keskuudessa.

Tutkimukseen vastasi sähköisellä kyselylomakkeella 26.10.–9.11.2022 yhteensä 2 049 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Suurimpien kauppakeskusten valinnassa suuruusluokan kriteereitä oli kaksi: kauppakeskusten pinta-ala sekä myynnin määrä.