Brändit

Pyhimyksen ja Hesburgerin brändiyhteistyö tuotti tulosta: koko ketjun myynti nousi liki 10 prosentilla, työhakemusten määrä kasvoi merkittävästi

“Artisteja kiinnostavia yhteistöitä ovat lähes poikkeuksetta sellaiset, jossa he itse pääsevät luomaan jotain: oli kyse sitten musiikista, uudesta tuotteesta tai vaikka pakkausdesignista”.
Kuva:
Universal Music
Pyhimyksen ja Hesburgerin brändiyhteistyö tuotti tulosta: koko ketjun myynti nousi liki 10 prosentilla, työhakemusten määrä kasvoi merkittävästi

Pikaruokaketju Hesburger ja huippusuosittu rap-artisti Pyhimys ovat vastanneet yhdestä tämän vuoden näkyvimmästä brändiyhteistyöstä Suomessa. Keväällä alkanut kumppanuus päättyi tänä syksynä, ja yhteistyön tulokset vakuuttivat.

Koko Hesburger-ketjun myynti kasvoi kampanja-aikana 8,4 prosentilla, ja artistin suunnitteleman Kaurainen Bökö by Pyhimys -hampurilaisen myynti ylitti ennusteet. Hesburger toivoi myös kehittävänsä yhteistyöllä työantajamielikuvaansa, mikä myös onnistui: työhakemusten määrä kasvoi huhti-toukokuussa sadoilla hakemuksilla.

Lue myös: Antoiko Hesburger malliesimerkin epäonnistuneesta kriisiviestinnästä? Näin markkinointialan ammattilaiset vastaavat

Julkaisut Hesburgerin ja Pyhimyksen kanavissa tavoittivat yhteensä yli kolme miljoonaa silmäparia. Kaurainen Bökö by Pyhimys -mainoksen jinglestä tuli viraali-ilmiö TikTokissa, sillä kappaleen ääniraitaa on käytetty yli 10 000 videossa.

Onnistumisen taustalla on mainoskasvon ja brändin aito yhteys, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos. Pyhimys on aiemmin työskennellyt Hesburgerilla.

– Pyhimyksen omakohtainen Hesburger-tuntemus hyödytti kaikkia yhteistyön osapuolia. Pyhimyksen työkokemuksista saimme ammennettua paljon monipuolista ja kiinnostavaa sisältöä. Hänellä oli jo valmiiksi paljon tietoa Hesburgerin toiminnasta ja ymmärrys siitä, miten hampurilaisten valmistus ja asiakaspalvelu ravintoloissamme hoituvat. Tämä kokemus auttoi herkullisen kampanjahampurilaisen suunnittelussa ja mahdollisti sujuvan vaihdon artistin roolista Hesburgerin asiakaspalveluun räppiluukkuvideon kuvauksissa, Santos sanoo.

Pyhimykselle yhteistyö oli antoisa.

– Yhteistyö Hesburgerin kanssa on ollut yksi laajimpia kaupallisia kumppanuuksia, mitä olen tähän mennessä tehnyt. Itselleni henkilökohtaisesti kokonaisuuden suunnittelu oli todella antoisaa ja yksi vuoden kiinnostavimmista projekteistani, rap-tähti kertoo.

Yhteistyössä mukana ollut musiikkialan yhtiö Universal Music pyrkii aina etsimään aitoja yhteyksiä artistien ja brändien välille, koska se takaa onnistuneen lopputuloksen. Pyhimyksen ja Hesburgerin kumppanuus on siitä oiva esimerkki. Toinen merkittävä asia onnistumisen kannalta on artistin vapaus.

– Tehtävänämme on löytää brändien ja artistien välillä ne aidot linkit, joiden ympärille on luonteva rakentaa pitkäkestoista yhteistyötä, tukea brändin liiketoimintatavoitteita ja luoda mieleenpainuvaa, elämyksellistä sisältöä. Hesburgerin ja Pyhimyksen yhteistyö on malliesimerkki tällaisesta, sanoo Universal Musicin Brand Partnership Manager Emmi Leinonen.

– Olemme iloisia siitä, että Hesburger antoi Pyhimykselle hyvin vapaat kädet ja luotti Pyhimyksen visioon. Tämä on varmasti myös yksi keskeisimpiä syitä yhteistyön onnistuneeseen lopputulokseen. Artisteja kiinnostavia yhteistöitä ovat lähes poikkeuksetta sellaiset, jossa he itse pääsevät luomaan jotain: oli kyse sitten musiikista, uudesta tuotteesta tai vaikka pakkausdesignista, hän lisää.

Kampanjakokonaisuus sisälsi Pyhimys-hampurilaisen lisäksi vaatemalliston sekä erilaisia kuluttajia osallistavia tempauksia. Esimerkiksi toukokuussa Helsingissä Konalan Hesburgerissa oli avoinna ”räppiluukku”, jossa Pyhimys otti vastaan asiakkaiden räppäämällä tekemiä tilauksia.

Lähde: Universal Musicin tiedote

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa