Unsplash/Dole777
Media

Publicis voitti Facebookin mediatoimistokilpailutuksen

4.11.2021 11:55
Toni Rajamäki
Vuodesta 2014 lähtien Facebookin mediatoimistona toiminut WPP ei osallistunut kilpailutukseen.

Publicis-konserni on voittanut Facebookin miljardin dollarin arvoisen mediatoimistokilpailutuksen, kuten ennakkoon on arvioitu. Facebook julkisti tällä viikolla, että Publicis perii vuodesta 2014 lähtien yhtiön pääasiallisena mediatoimistona toimineen WPP:n paikan.

WPP ei osallistunut kilpailutukseen, koska arvioiden mukaan toimiston arvot eivät täysin kohtaa Facebookin arvojen kanssa. Myös WPP:n Google-yhteistyön uskotaan vaikuttaneen päätökseen. WPP-konserniin kuuluva Essence Global on Googlen mediatoimisto.

Publicisin kanssa paikasta taistelivat Dentsu ja Havas. Etenkin Dentsulle tappion sanotaan olevan kova isku, sillä jättikonserni teki viime vuonna miljarditappiot. Lisäksi Dentsu on tehnyt Facebookin kanssa yhteistyötä, mutta kilpailutuksen myötä yhteistyön sanotaan päättyvän.

Publicisin tytäryhtiöistä Spark Foundry ottaa vetovastuun Facebook-yhteistyössä. WPP-konsernissa vastuu oli GroupM:llä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)