Kuvakaappaus Vimeosta
Luovuus

Posti keräsi Joulupukin vastaanottamista kirjeistä dataa, joka inspiroi Vesalaa kirjoittamaan joululaulun

7.11.2022 8:45
Satu Hurme
Joulupukille kirjoitetut sadat tuhannet kirjeet on muutettu ensimmäistä kertaa dataksi. Maailmanrauha ja aika läheisten kanssa ovat ihmisten hartaimpia toiveita.

Posti selvitti analysoimalla Joulupukille kirjoitettuja kirjeitä, mitä ihmiset toivovat. Joulupukin viralliseen Pääpostiin Rovaniemelle saapuu puoli miljoonaa kirjettä yli 200 maasta joka vuosi. Kirjoittajina on niin lapsia kuin aikuisia. Vilkkaimman sesongin aikana Joulupukki saa jopa 30 000 kirjettä päivässä.

Poikkeukselliset ja kriisien täyteiset vuodet näkyvät kirjeiden sisällössä. Tänä vuonna keskeisiä teemoja olivat inhimillisyys, rakkaus ja onnellisuus. Myös rauha nousee esiin monissa kirjeissä. Yleisin toive on kuitenkin olla läheisten kanssa. Monet yksinäiset toivoivat lisäksi ystävää tai puolisoa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Vesala teki joululaulun Postin kampanjaan

Postin brändi- ja markkinointijohtaja Jenni Ihatsu kertoo, että kriisien keskellä tuntui tärkeältä nostaa välittämisen ja hyvän teemoja esiin.

– Kirjedatasta piirtyy liikuttava totuus ihmiskunnasta: ihminen on kaikkialla samanlainen. Lähes aina toiveet liittyvät toisistamme välittämiseen ja hyvän toivomiseen lähimmäisille, Ihatsu sanoo tiedotteessa.

Postilla kirjeiden teemoja pidettiin niin ainutlaatuisina, että niiden viestiä haluttiin jakaa edelleen. Tästä syntyi yhteistyö laulaja-lauluntekijä Vesalan kanssa. Hän kirjoitti datan pohjalta tämän vuosikymmenen joululaulun, joka julkaistiin 2. marraskuuta Spotifyssa. Vajaassa kahdessa vuorokaudessa kappaleen musiikkivideo on saanut yli kymmenentuhatta katselukertaa YouTubessa. Kappale ja siitä tehty musiikkivideo avaavat Postin tämän vuoden joulukampanjan. 

– Kirjedata liikutti minua valtavasti. Halusin tehdä joululaulun, johon tämän ajan ihmiset voivat samaistua, Vesala sanoo. 

Lauluksi päätynyt kirjeaineisto muutettiin ensin anonyymiksi, jonka jälkeen kirjeet käännettiin samalle kielelle. Sitten kirjeet muutettiin digitaaliseen muotoon ja dataksi. 

Nykypäivän joululauluilla halutaan ottaa entistä enemmän kantaa maailman tilanteeseen. Esimerkiksi viime vuonna ympäristöjärjestö Protect Our Winters päätti poistaa joululauluista lumen. Kampanja tarkoitus oli ottaa kantaa ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.