Mainonta

Populaarikulttuurin muutos haastaa markkinoijat – alakulttuurit tarjoavat brändeille uudenlaisia mahdollisuuksia

22.6.2023 16:15
Iina Kansonen
Markkinoijan on tärkeää ymmärtää populaarikulttuurin muutosta, sillä populaarikulttuuri vaikuttaa brändien rakentamiseen ja kuluttajille viestimiseen, pohdittiin torstaina Cannesissa.

Kuluttajat jakautuvat yhden valtavirtaisen populaarikulttuurin sijaan yhä useammin erilaisiin pieniin yhteisöihin ja alakulttuureihin. Se on muuttanut ymmärrystämme muun muassa julkisuudesta ja erilaisista kulttuureista.

Markkinoijan on tärkeää ymmärtää populaarikulttuurin muutosta, sillä populaarikulttuuri vaikuttaa brändien rakentamiseen ja kuluttajille viestimiseen.

”Tietty henkilö saattaa olla tunnettu jossakin alakulttuurissa, mutta täysin tuntematon sen ulkopuolella”, sanoi Wieden+Kennedyn strategiajohtaja Marcus Collins keskiviikkona Cannesissa. Collins työskentelee myös Michiganin yliopiston markkinoinnin professorina.

Populaarikulttuuri saa alkunsa alakulttuureista.
MAINOS

Collinsin lisäksi aiheesta oli puhumassa Wunderman Thompsonin strategiajohtaja Ellie Bamford. Hän muistutti, että globaalit kulttuurilliset ilmiöt, kuten Super Bowl, Euroviisut ja Frendien kaltaiset televisiosarjat keräävät edelleen valtavan määrän ihmisiä yhteen. Bamford kuitenkin huomautti, että alakulttuurit tarjoavat brändeille uudenlaisia mahdollisuuksia.

Collins kehotti brändejä etsimään sellaisia alakulttuureja, jotka katsovat maailmaa brändin kanssa samankaltaisesta näkökulmasta. Näin brändi voi löytää uusia yleisöjä ja kohderyhmiä – sekä alakulttuurin, johon adaptoitua.

”On hyvä pitää mielessä myös se, että populaarikulttuuri saa alkunsa alakulttuureista. Parikymmentä vuotta sitten tietokonepelien pelaajia pidettiin nörtteinä, ja nyt se on valtavirran cool harrastus”, Collins sanoi.