Unsplash/Kelly Sikkema
Ilmiöt

Pomo Sapiens -kampanja nostaa esiin ominaisuudet, joita tulevaisuuden johtajilta kaivataan

2.9.2022 12:40
Toni Rajamäki
Tutkimuksessa 16–29-vuotiaat suomalaiset kertoivat, millaista johtajuutta he toivovat työelämältä.

Koronapandemian aikana syntyi ilmiö nimeltään Great Resignation, joka tarkoittaa irtisanoutumisaaltoa. Kovat osaajat eri aloilta jättivät työnsä ja alkoivat yrittäjäksi päästäkseen irti oravanpyörästä.

Ilmiö juontaa juurensa osittain huonosta johtamisesta. Monilta aloilta kuullaan viestiä, jonka mukaan työntekijät eivät voi hyvin. Ongelmia liittyy myös markkinoinnin alaan, jossa työtä eletään usein vuorokauden jokaisena päivänä. Kiire ja stressi ovat polttaneet monia alan työntekijöitä loppuun.

Muun muassa TBWA\Helsingin hiljattain jättänyt, urallaan monia palkintoja voittanut Erno Reinikainen kertoi MarkkinointiUutisille elokuussa, että kiire ja vaatimustaso alalla ovat vain kasvaneet.

– Suorituskeskeisyys näkyy tänä päivänä isosti etenkin markkinointialalla. Koronan aikana moni paloi loppuun, ja edelleen tavoitetila tuntuu olevan, että pitäisi tehdä enemmän lyhyemmässä ajassa. Tällainen toimintatapa ei kehitä luovaa tuotetta, eikä toisaalta toimi kovinkaan kummoisena kannustimena suunnittelijoille, Reinikainen sanoi.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Luova toimisto MacWellin HR-johtaja Cristian Vuorivirta on sanonut olevansa huolissaan luovan alan ja etenkin mainostoimistojen johtajuusongelmasta.

– Toimistoissa on johdettu pelolla ja itkettämällä työntekijöitä. Se on ollut silmiä avaava kokemus, kun tällaista on nähnyt. Monet työntekijät ovat voineet huonosti, ja loppuunpalamiset ovatkin tyypillisiä tällä alalla, hän kertoi.

Ongelmakohtia onkin alettu ratkoa hallituksen Työ2030-ohjelman avulla. Ohjelman osana tehty tuore Nuoret ja johtajuus -tutkimus kertoo muun muassa sen, mitä nuoret toivovat johtajuudelta ja työelämältä. Tutkimukseen liittyvällä Pomo Sapiens -nimisellä kampanjalla halutaan tehdä johtamisen muutoksesta konkreettista.

Tutkimukseen vastanneiden 16-29-vuotiaiden suomalaisten mukaan hyvän johtajan piirteet liittyivät muun muassa tasapuolisuuteen, resilienssiin, kannustavuuteen, näkemyksellisyyteen, läpinäkyvyyteen ja hyviin viestintätaitoihin.

Pomo Sapiens nimeää yhteensä 17 ominaisuutta, joita tulevaisuuden johtajilta kaivataan. Tuloksiin voi tutustua tutkimuksen verkkosivuilla.

– “Walk the talk” on ohjenuora, jonka jokainen johtaja voi liimata post it -lapulla läppäriinsä. Kaikenlaisen löysän johtamispuheen aika on ohi, ja tärkeää on se, että omat sanat ja teot kulkevat käsi kädessä. Kun sanotaan, että ihmiset ovat yrityksen tärkein kilpailuvaltti, tämän täytyy näkyä päivittäisessä johtamisessa. Yrityksiä ja niiden vastuullisuutta sekä toimintaa haastetaan nyt sekä ulkoa että sisältä. On tärkeää, että yritys onnistuu tekemään arvoistaan näkyviä sekä ulos- että sisäänpäin, sanoo tutkimushankkeessa mukana olleen markkinointitoimisto United Imaginationsin operatiivinen johtaja Anu Ubaud tiedotteessa ja jatkaa:

– Työelämä on nyt murroksessa, jossa menestymistä määritellään uusiksi. Siihen kuuluu myös sen määrittely, miten tavoitteita ja tulosta johdetaan inhimillisesti kestävästi. Näiden kysymysten ratkominen ja johtamisen kehittäminen on tietenkin ihan keskiössä myös omassa työssäni luovalla alalla, jossa on nähty paljon pieleen menneitä asioita, kuten huonoa johtamista ja intohimotyöläisten loppuunpalamista. Globaalissa murroksessa voisi laajemminkin pohtia, voisiko inhimillisestä johtamisesta tehdä Suomelle vientituotteen.

Anu Ubaud. Kuva: United Imaginations