Haaste isille -kampanjan kasvo on Konsta Hietanen. Kuvakaappaus kampanjan videosta.
Viestintä

Pojat kohtaavat digiympäristöissä naisvihamielistä sisältöä – MLL:n ja Avidlyn kampanja haastaa isähahmot puhumaan pojilleen

3.10.2025 8:00
Mikko Perttunen
Luova johtaja: ”Joissain töissä tunnelataus vaan on suurempi kuin toisissa.”

Mannerheimin Lastensuojeluliitto kehottaa uudessa kampanjassaan isiä ja isähahmoja avaamaan keskustelun poikiensa kanssa arvoista ja asenteista naisia kohtaan.

Monet nuoret pojat kohtaavat digiympäristöissä naisvihamielistä ja väkivaltaa ihannoivaa sisältöä, mikä voi heijastua arkielämän asenteisiin.

MLL:n ja mainostoimisto Avidlyn toteuttamassa Haaste isille -kampanjassa tartutaan tähän ilmiöön ja ohjataan isät keskustelemaan aiheesta poikiensa kanssa.

– Kun kolmasosa tytöistä on kertonut kokevansa seksuaalista häirintää, sillä on merkittävä vaikutus tyttöjen hyvinvointiin, huomauttaa MLL:n auttavien palvelujen päällikkö, psykoterapeutti Tatjana Pajamäki.

MAINOS
MAINOS

Isien rooli arvojen kasvattajana on keskeinen, sillä somen ja pelimaailman puheet voivat heijastua kasvokkaisiin kohtaamisiin. Kampanjan ytimessä onkin ajatus siitä, että vanhempien merkitys rooliesimerkkinä on todella suuri. Kun sosiaalisessa mediassa ja pelikulttuurissa naisten esineellistäminen, halveksunta ja häirintä ovat entistä tavallisempia, tarvitaan vastapainoa kotoa.

Kampanjan kasvona ja isien haastajana toimii suurperheen isä, näyttelijä-muusikko Konsta Hietanen.

– Lasten kasvatuksessa kaikki kaikessa on koittaa säilyttää hyvä keskusteluyhteys myös ja varsinkin teini-iässä, kun nuorelle alkaa tulvimaan kaikenlaisia kyseenalaisia ”totuuksia” somekanavista, hän toteaa.

Kampanjasisällöt näkyvät lokakuun aikana niin sosiaalisessa mediassa kuin katukuvassa ympäri Suomen.

Samaan aikaan haasteisille.fi-osoitteesta löytyvä kampanjasivusto tarjoaa vanhemmille lisätietoa aiheesta sekä konkreettisia vinkkejä keskustelun aloittamiseen. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni isä käy poikansa kanssa aiheesta keskustelun isänpäivään mennessä.

– Joissain töissä tunnelataus vaan on suurempi kuin toisissa. On ollut upeaa nähdä miten suurella sydämellä kaikki mukana olevat kollegat, Konsta, MLL:n ihmiset sekä kumppanimediat ovat lähteneet tähän mukaan, summaa Avildyn luova johtaja ja kahden poikansa kanssa aiheesta jo keskustelut käynyt Janne Vahvaselkä.

MAINOS