Atte Mäläskä
Kolumni

Pikavoittojen jahtaaminen on kaatanut monen yrittäjän – tämän siitä voi oppia

31.8.2023 7:05
Taru Tammikallio
Yritystoiminnassa voi saavuttaa isoja voittoja nopeasti, mutta kestävää menestystä ei saavuteta suhtautumalla markkinointiin kuin sprinttiin, kirjoittaa Taru Tammikallio.

Saako isoa menestystä tavoitella? Totta kai. 

Mutta kannattaako sitä tavoitella tekemällä lyhyen tähtäimen päätöksiä ja etsimällä pikavoittoja? Ei hitossa.

Pikavoittojen jahtaaminen ja sitoutumisen puute pitkäjänteiseen tekemiseen voi puraista tähtiin kipuavaa yritäjää kipeästi ahteriin. 

Suurta ja kestävää menestystä saavuttaneita yrityksiä yhdistää kyky tehdä päätöksiä, jotka ovat liiketoiminnalle kannattavia pitkällä tähtäimellä, esimerkiksi pitkäjänteinen sitoutuminen markkinointiin ja brändin kehittämiseen.

Kun panostat brändin rakentamiseen, voit luottaa siihen, että myyntisi helpottuu ja nopeutuu.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Liike-elämä on kuin shakkia ja menestyvä yritys taitava shakkimestari. Mutta liian usein yritys tekee yhden kannattavan siirron, esimerkiksi starttaa sisältömarkkinoinnin tai brändimuotoilun projektin, ja odottaa turhaan tuloksia välittömästi – ja sen vuoksi aloittaa “ei toimi meillä” -väninän.

Sitten yrityksessä siirrytään toiseen strategiaan, joka tuottaa jälleen pettymyksen, koska yritys ei ole varautunut pelaamaan pitkää peliä. Eikä yrityksen johto ole vielä tahtonut myöntää sitä, että menestys vaatii pitkäjänteistä sitoutumista strategiaan ja toimenpiteisiin. 

Hätiköidyt päätökset voivat johtaa lyhytaikaiseen rahantekoon, mutta ne jättävät yrityksen pitkällä aikavälillä vaille merkittävää kilpailuetua ja kestävää menestystä.

Menestyvät yritykset näkevät markkinointiin ja tunnettuuteen panostamisen investointina, ei kuluna. 

Pitkää peliä pelaava yritys tietää, että menestys ei tule yhdessä yössä. Sen sijaan se sijoittaa resurssejaan strategisiin toimenpiteisiin, jotka rakentavat vahvan perustan kestävälle kasvulle.

Mitä yhteistä on isosti menestyneillä yrityksillä?

1. Panostus brändiin: Brändi on lupaus ja luottamuksen lähde. Kun panostat brändin rakentamiseen, voit luottaa siihen, että myyntisi helpottuu ja nopeutuu ja asiakkaat luottavat teihin ja suosittelevat myös muille. Olipa myyntistrategia mikä tahansa, panostus brändiin voi moninkertaistaa tuloksesi. 

2. Panostus asiakaskokemukseen: Asiakaskokemus osa brändiä, mutta laitetaan silti erikseen. Ei varmaan tarvitse pitkään tarinoida, miksi asiakaskokemuksella on merkittävä rooli yrityksen kasvussa ja menestyksessä – ilman tyytyväisiä asiakkaita mikään bisnes ei kukoista.

3. Panostus markkinointiin: Menestyneimmät yritykset investoivat markkinointiin, näkyvyyteen ja tunnettuuteen silloin, kun niillä menee hyvin (koska silloin saadaan aikaiseksi kasvua) ja silloin, kun menee huonosti (koska näin voidaan kääntää tilanne positiiviseksi). Menestyvät yritykset näkevät markkinointiin ja tunnettuuteen panostamisen investointina, ei kuluna. 

PR:n ja brändäyksen ammattilainen, yrittäjä ja kirjailija Taru Tammikallio käsittelee kolumneissaan vahvaa, kestävää kasvua luovaa brändiä sekä alan ilmiöitä. Tammikallio pohtii muun muassa, miksi yritykset vannovat rohkean brändin nimeen, mutta pelkäävät sanoa tärkeitä asioita. Entä miksi arvot on haastavaa viedä käytäntöön saakka?