Canva Pty Ltd
Mainonta

Piilomainontaa ja hyvän tavan vastaista markkinointia – MEN jakoi taas huomautuksia

3.5.2024 9:55
Iina Kansonen
Markkinoinnin eettinen neuvosto jakoi huomautuksia sekä vaikuttajille että organisaatioille.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) jakoi jälleen lausuntoja hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista.

Piilomainonnasta huomautuksen sai vaikuttaja Viivi Kuusela yhteistyöstään OnePlus Finlandin kanssa. Kuuselan Instagram-kanavan tarinaosion kuvassa ei ollut mainontatunnistetta. Yhteistyön vaikuttajamarkkinointitoimisto oli OCMG Nordic Oy.

Huomautuksen piilomainonnasta sai myös vaikuttaja Päivi Rantanen. Huomautus koskee yhteistyötä Beea Designin kanssa. Rantanen oli käyttänyt Instagram-tilillään julkaisemassa mainoksessa mainostunnisteena ilmaisua ”*vaatteet saatu”, joka ei MENin mukaan ole selkeä mainostunniste.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Huomautuksia jaettiin myös organisaatioille. Visit Tampere Oy ja Tammerfoods&Co julkaisivat Instagram-tileillään videomainoksen Restahotelsin Puisto-nimisestä ravintolasta. Videolla oli jonkin aikaa näkyvissä Instagram-merkintätyökalun huomaamaton maininta ”Maksettu kumppanuus”. MENin mukaan mainos ei ollut  tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Wormole Oy sai huomautuksen mainoksestaan, jossa markkinoija kuvasi tuotettaan sanoilla ”huomaamaton kortonki/kola-tasku”. Markkinointi, jossa suhtaudutaan hyväksyvästi lainvastaiseen menettelyyn, kuten huumausaineen käyttöön tai hallussapitoon, on hyvän tavan vastaista, MEN totesi.