Brändit

Peter Vesterbacka kertoo, kuinka Angry Birds -brändi sai Coca-Colan kaltaisen jätin tutisemaan

Suomalaisbrändin oma limonadi ja yhteistyö Pepsin kanssa saivat Coca-Colan pois tolaltaan.
Kuva:
Unsplash/Sohed Zaidi
Peter Vesterbacka kertoo, kuinka Angry Birds -brändi sai Coca-Colan kaltaisen jätin tutisemaan

Suomalaisen peliyhtiön Rovion kehittämä Angry Birds on Suomen yksi menestyneimmistä brändeistä globaalisti, mistä isoin kiitos kuuluu Rovion liiketoiminnan kehityksestä vastanneelle Peter Vesterbackalle.

Vesterbacka tiimeineen teki suomalaisesta lintupelistä maailmanlaajuisen ilmiön, joka rikkoi ennätyksiä. Vesterbacka asetti alkuaikoinaan tavoitteen, jonka mukaan Angry Birds -pelin pitäisi ylittää 100 miljoonan latauksen raja. Tavoitetta pidettiin päättömänä, mutta niin vain raja rikkoutui.

Angry Birdsistä kehittyi lopulta brändi, joka oli paljon muutakin kuin vain mobiilipeli. Lukuisat oheistuotteet, elokuva ja animaatiosarja tuottivat mobiilipelien tavoin vahvaa tulosta ympäri maailman.

Angry Birdsin oheistuotteiden menestys sai jopa maailman tunnetuimpia brändejä varpailleen, paljasti Vesterbacka Baronan tuottamassa Myyntiradio-podcastissa. Vesterbacka kertoi podcastin viimeisimmässä jaksossa, kuinka Coca-Colan kaltainen superyhtiö huolestui useampaan kertaan suomalaisbrändin suosiosta.

Ensimmäisen kerran Coca-Cola sai huolestua, kun Angry Birds toteutti Meksikossa yhteiskampanjan Pepsin kanssa.

– Se kampanja oli mieletön “success”. Pepsillä ei ollut koskaan ollut niin korkeaa markkinaosuutta Meksikossa, joka on ollut Brasilian kanssa Coca-Colan kasvavimpia markkinoita. Lopulta minut kutsuttiin Coca-Colan Kiinan-pääkonttorille, ja heti ensimmäiseksi heidän Kiinan-osastoaan vetävä henkilö laittoi pullon pöydälle. Se oli kyseinen Pepsi-pullo, ja hän sanoi “What the...”. Hän ihmetteli, mikä juttu tämä on ja miksi teemme yhteistyötä jonkun Pepsin kanssa, Vesterbacka naureskeli.

Tapaaminen johti kuitenkin Angry Birdsin ja Coca-Colan yhteiseen isoon kampanjaan Lontoon olympialaisissa vuonna 2012.

Toisen kerran Coca-Colan väki halusi tavata Vesterbackan ja kumppanit, kun suomalaisbrändi toi markkinoille oman limonadinsa yhdessä Olvin kanssa. Suomessa Angry Birds -limonadi teki historiallisen tempun ja syrjäytti hetkellisesti “Kokiksen” myyntitilastoissa. Se ei vielä herättänyt uinuvaa jättiä, vaan herääminen tapahtui vasta Angry Birdsin toistettua saman tempun Venäjällä, Coca-Colalle huipputärkeällä markkinalla.

– Suomessa meni muutama viikko, ja hakkasimme Coca-Colan. Muut limubrändit eivät ole siinä onnistuneet. Sitten teimme saman Venäjällä. Sen jälkeen saimme “Kokikselta” kutsun Las Vegasiin, jonne tuli myös Coca-Colan Euroopan-johtoa. Heidän CMO:nsa sanoi Euroopan johdolle, että “These guys are kicking your ass in Europe, what are you gonna do about it?”.

Tapaaminen johti jälleen uusiin yhteistyökuvioihin. Angry Birds -limonadeille olisi voinut käydä huonomminkin, sillä Coca-Cola on aiemminkin murskannut kilpailijoitaan.

– Pienenkin markkinaosuuden siirtyminen tarkoittaa kymmeniä miljardeja, Vesterbacka muistutti.

Coca-Cola on aikoinaan moukaroinut tieltään muun muassa Virgin Colan, jonka taustalla oli tunnettu liikemies Richard Branson.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa