Näkökulma

Panostetaan monopoleihimme, sillä maailma on niitä täynnä TikTokista alken

VR, Alko ja Veikkaus voivat olla Suomen kultakaivoksia, jos uskallamme tehdä monopoleistamme globaaleja, kirjoittaa Nea Barman.
Kuva:
Panostetaan monopoleihimme, sillä maailma on niitä täynnä TikTokista alken

Tehdäänpä pieni luova ajatusleikki siitä, mitä maamme monopolit, kuten VR, Alko, Veikkaus ja Posti, mahdollistavat meille suomalaisille tulevaisuudessa. 

Otetaan esimerkiksi Veikkaus. Yksi Veikkauksen strategisista painopisteistä on uusi liiketoiminta, ja meillä on Supercell, jossa tiedetään tulevaisuuden pelaamisesta paljon myös globaalissa mittakaavassa. Jos Veikkaus todella haluaisi kasvattaa uutta liiketoimintaa, miksi esimerkiksi vastuullinen suomalainen pelitoimija, kuten Supercell, ei ostaisi Veikkausta tai yhdistyisi sen kanssa?

Monopoli ei ole globaalissa tulevaisuudessa kapitalismin vastavoima – se voi olla perusvoima ja Suomen vaurauden peruskivi.

Pohditaan hetki, millaisia mahdollisuuksia tämä yhteistoiminta suomalaiselle peliosaamiselle ja Veikkauksen uudelle liiketoiminnalle toisi. Ajatelkaa kaikkia niitä veroeuroja, joita voisi tulla Suomeen Las Vegasin kaltaisista pelimekoista: Veikkauksella on rautainen osaaminen peliautomaattien suunnittelusta ja Supercellillä näkemys globaalin pelimaailman yleisön mieltymyksistä ja monipuolinen tietotaito tulevaisuuden pelimaailman vaatimuksista. Eikö tämä voisi olla voittava yhdistelmä?

Entäpä sitten VR? Kun Elon Musk on nyt ostohousut jalassa, miksi VR:ää ei voisi myydä Elonille? Ajattele, jos VR olisi tulevaisuudessa ensimmäinen junayhtiö avaruudessa. Ja mieti, mitä teknologisia mahdollisuuksia kauppa toisi VR:lle ja Suomelle!

Me suomalaiset ajattelemme monopolejamme usein pahoina asioina, joista tulee vaieta ja jotka sensuroivat itse itseään. Mutta ollaanpa nyt rehellisiä. Maailma on täynnä monopoleja! Tästä kirjoittaa muun muassa  mielenkiintoinen blogi BIG by Matt Stoller

Kun Elon Musk on nyt ostohousut jalassa, miksi VR:ää ei voisi myydä Elonille?

Stoller kirjoittaa yhdessä blogitekstissään siitä, miten Kiina, yksi maailman suurimmista monopolivaltioista, on luonut TikTokista yhden maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista hyvin lyhyessä ajassa.

Jos Suomi haluaa pärjätä tulevaisuudessa, joka on täynnä globaaleja monopoleja, miksi Suomen monopolit eivät yrittäisi olla globaalissa pelissä mukana ja kasvaa vieläkin suuremmiksi? Saataisiinko tällä strategialla opettajien ja hoitajien palkat maksettua ja inflaatio tai mahdollinen lama vältettyä?

Monopoli ei ole globaalissa tulevaisuudessa kapitalismin vastavoima – se voi olla perusvoima ja Suomen vaurauden peruskivi. Mutta se vaatii, että osaamme ajatella luovasti sitä, miten voimme monopolejamme hyödyntää ja perinnöksi tulevaisuuden sukupolville jättää. 

Nea Barman on tulevaisuustarkkailija, joka jakaa ajatuksiaan kuluttamisen kulttuurista. Hänen näppäimistöstään syntyy pohdintaa omasta kuluttamisesta ja kuluttamisesta kulttuurisena ilmiönä antiikin ajoista aina tähän päivään asti. Barman kirjoittaa paremman dialogin toivossa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa