Ilmiöt

Panimojuomien myynti kasvoi Suomessa koronarajoituksista huolimatta – nämä tuoteryhmät olivat kuluttajien suosikit

Panimojuomien myynti nousi viime vuonna Suomessa yli 800 miljoonaan litraan.
Kuva:
Unsplash/Sal Gh
Panimojuomien myynti kasvoi Suomessa koronarajoituksista huolimatta – nämä tuoteryhmät olivat kuluttajien suosikit

Panimojuomien myynti nousi viime vuonna Suomessa 805,5 miljoonaan litraan, tiedottaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y. Kasvua edellisvuodesta nähtiin 0,9 prosenttia, joka tarkoittaa 6,8 miljoonaa litraa.

Kasvua voidaan pitää yllätyksenä, sillä koronavirustilanteesta johtuneet rajoitukset laskivat ravintolamyyntiä merkittävästi. Alkoholijuomien myynti laski ravintoloissa 41 prosenttia edellisvuodesta.

Panimotuotteiden kokonaismyyntiä kasvatti virvoitusjuomien ja kivennäisvesien suosion kasvu. Virvoitusjuomien myynti kasvoi 2,8 prosentilla ja kivennäisvesien 5,1 prosentilla. Alkoholijuomien eli oluiden, siiderien ja lonkeroiden kokonaismyynti laski reilulla prosentilla. Näistä eniten laski siiderin myynti (9,5 prosenttia).

Olut on suomalaiskuluttajien parissa suosituin panimojuomien tuoteryhmä. Oluen kokonaismyynti oli 359,9 miljoonaa litraa, joka on 2,8 miljoonaa litraa vähemmän kuin vuonna 2019. Toiseksi suosituin tuoteryhmä oli virvoitusjuomat, joita myytiin 270,5 miljoonaa litraa. Muut tuoteryhmät eivät yltäneet myynnissään 100 miljoonan litran rajaan.

Lue myös: Suomalaiskuluttajat matkustivat koronasta huolimatta Viroon edullisen alkoholin perässä

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa