Unsplash/Adam Wilson
Ilmiöt

Suomalaiskuluttajat matkustivat koronasta huolimatta Viroon edullisen alkoholin perässä

22.2.2021 10:40
Toni Rajamäki
Viron-matkailu väheni 66 prosenttia, mutta alkoholin tuonti Suomeen laski vain noin 30 prosenttia.

Suomalaiskuluttajien Viron-matkailu väheni merkittävästi viime vuonna koronapandemian takia, mutta kuluttajat toivat keskimäärin enemmän alkoholia Suomeen kuin normaalina vuotena, tiedottaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.

Edullinen alkoholi ei ole ollut suomalaisille koskaan aiemmin yhtä merkittävä syy Viroon matkustamiselle. Matkustajamäärä laski 66 prosenttia edellisvuodesta, mutta alkoholin tuontimäärä laski vain noin 30 prosentilla.

Yli 100 litraa alkoholia tuoneiden osuus kasvoi 55 prosenttia. Lähes joka kymmenes matkustaja toi yli 100 litraa, ja heidän osuutensa kaikesta Suomeen tuodusta alkoholista oli 62 prosenttia. Vuotta aiemmin niin sanotut suurtuojat toivat 40 prosenttia kaikista alkoholijuomista.

Keskimäärin suomalaiset Viron-matkaajat toivat mukanaan 32 litraa alkoholia. Vuonna 2019 tuotiin keskimäärin 16 litraa.

Suomalaiskuluttajat hakevat Virosta etenkin olutta, sillä oluen osuus kaikesta tuodusta alkoholista on puolet. Oluen tuonti Virosta laski edellisvuodesta vain 20 prosenttia. Oluen tuonnin suosio johtuu etenkin Suomen ja Viron alkoholiverotuksen muutoksista, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.

Viime vuoden trendeihin kuului myös alkoholia myyvien verkkokauppojen suosion kasvu. Syys-marraskuussa tehdyissä kyselyissä selvisi, että lähes kahdeksan prosenttia suomalaisista oli ostanut alkoholia verkkokaupoista, kun vielä huhti-kesäkuun kyselyissä prosenttilukema oli alle viidessä.

Tulokset selviävät Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n tutkimuksesta, jonka ovat tilanneet Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry SAJK.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)