Kuvaaja:
Unsplash / Scott Warman
Ilmiöt

Päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi 70 prosenttia koronapandemiaa edeltäneestä ajasta

30.9.2022 10:25
Iina Kansonen
Kuluttajat käyttävät rahaa erityisesti matkailuun ja ulkona syömiseen, kertoo kuluttajien rahankäyttöä tutkiva tuore selvitys.

Hintojen nousun myötä kuluttajien on pohdittava entistä tarkemmin, mitkä menot ovat pakollisia ja mitkä harkinnanvaraisia. Mastercard Economics Instituten Shifting Wallets -raportin mukaan kuluttajat ovat valmiita käyttämään rahaa erityisesti matkailuun ja ulkona syömiseen.

Raportti kertoo, että kuluttajat varasivat lentoja touko-kesäkuussa globaalisti 15 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Erityisesti lyhyitä lentoja varattiin ahkerasti. Poikkeuksen tekevät kuitenkin Euroopan maat, joissa välimatkat voi lentojen sijaan kulkea myös maata pitkin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suomessa lyhyitä lentoja varattiin kuitenkin 27,15 prosenttia enemmän elokuussa 2022 verrattuna vuoteen 2019. Pitkiä lentovarauksia Suomessa tehtiin sitä vastoin samalla tarkasteluvälillä 21,43 prosenttia vähemmän.

Kuluttajat ovat valmiita panostamaan myös ulkona syömiseen, raportti kertoo. Ravintoloissa on kulutettu kuluvana vuonna rahaa 25 prosenttia enemmän verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2021.

Pandemia on jättänyt jälkensä myös verkkokauppaan. Päivittäistavaroiden verkkokauppa on kasvanut jopa 70 prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Kasvu kertoo pandemian aiheuttamasta digisiirtymästä ja siitä, että kuluttajat haluavat jatkaa verkkokaupassa asioimista sen helppouden takia, raportissa todetaan.

Pandemian lisäämä etätyöskentely ja sen vauhdittama digitalisaatio ovat vaikuttaneet myös siihen, että tavaroihin ja elämyksiin liittyväkuluttaminen tapahtuu yhä useammin viikonlopun sijaan arkipäivinä.