Unsplash/Ja Ma
Ilmiöt

Päivittäistavarakaupan kasvu hidastui huhti-kesäkuussa

11.8.2021 12:15
Toni Rajamäki
Ruokatuotteiden tuoteryhmässä nähtiin selvää kasvua.

Päivittäistavarakaupan vuoden toinen kvartaali osoittaa kasvun hidastuneen, kertoo Päivittäistavarakauppa ry verkkosivuillaan.

Korona-aikana vahvasti kasvanut päivittäistavarakauppa kasvoi huhti-kesäkuussa vain 1,5 prosenttia, kun viime vuonna samaan aikaan kasvua nähtiin jopa 10 prosenttia. Vertailu viime vuoteen on kuitenkin vaikeaa, sillä koronapandemia aiheutti viime vuoden keväällä ison piikin tilastoihin.

Tämän vuoden toisen kvartaalin maltillinen kasvu ei ole kuitenkaan yllätys, sillä Kaupan liiton tuoreen ennusteen mukaan vähittäiskaupan kasvu hidastuu tänä vuonna ja myös tulevina vuosina. Kasvun hidastumisen taustalla on muun muassa ostovoiman heikentyminen.

Päivittäistavarakaupan toisella kvartaalilla myynnin kasvu oli nopeinta ruokatuotteiden tuoteryhmässä. Selkeänä erona aiempaan korona-aikaan oli se, että ihmiset innostuivat syömään niin sanotun kotiruoan sijaan valmisruokia. Myynnin kehityksen suhteen suurimpiin häviäjiin kuuluivat muun muassa liha, peruna ja kala. Valmisruokien myynti kehittyi jopa reilulla 20 prosentilla.

Trendituoteryhmäksi noussut alkoholittomat ja vähäalkoholiset oluet jatkoi vahvaa kasvuaan, sillä kehitystä nähtiin 31,4 prosenttia.

– Huhti-kesäkuussa suomalaiset ostivat raaka-aineiden sijaan enemmän valmiita ja nopeasti lämmitettäviä ruokia. Viime vuoteen verrattuna vihannesten myynnin kasvu pysähtyi. Tuorevihannesten myynti pysyi samana, mutta säilöttyjä ja pakastettuja vihanneksia myytiin vähemmän, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo tiedotteessa.

Päivittäistavarakaupan kokonaismyynti oli kolmen kuukauden aikana vajaat 5,3 miljardia euroa. Elintarvikkeet, alkoholijuomat ja alkoholittomat juomat muodostivat yli 80 prosenttia kokonaismyynnistä.

Lue myös: S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti markkinaosuuttaan alkuvuonna

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)