Unsplash/Inlytics
Media

Onko LinkedIn hyvä kanava kuluttajamarkkinointiin?

2.3.2021 7:00
Toni Rajamäki
Asiantuntija kertoo, kannattaako LinkedInissä tehdä B2C-markkinointia.

Yhteisöpalvelu LinkedIniä pidetään yleensä hyvänä alustana B2B-markkinoinnille ja -myynnille, mutta kannattaako LinkedInissä panostaa myös kuluttajamarkkinointiin? Fonectan LinkedIn Relationship Managerin Emmi Mikkolan mukaan kannattaa, sillä somepalvelu on täynnä ostovoimaisia kuluttajia.

– LinkedInissä korostuu valkokaulusporukka, eli siellä on aika paljon korkeatuloisia käyttäjiä. Siitä löytyy dataakin. Se on otollinen paikka tavoittaa heitä, joita kiinnostavat muun muassa asunnot, loma-asunnot tai vapaa-aikaan ja viihteeseen liittyvät jutut, kuten veneet, LinkedIn-mainonnan asiantuntija Mikkola sanoi MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Markkinointiradiossa.

Mikkolan mukaan LinkedIn voi olla tehokas alusta esimerkiksi ulkomaille pyrkivälle yritykselle.

– Kannustan suomalaisia yrityksiä kokeilemaan LinkedIniä, sillä siellä on valtava orgaaninen yleisö. Aivan kaikkea siellä ei kannata mainostaa, mutta esimerkiksi suomalaista muotia voi helposti markkinoida Aasiaan, missä arvostetaan suomalaisia tuotteita.

Suomessa on vielä monia yrityksiä, jotka eivät ole tajunneet LinkedInin tarjoamia mahdollisuuksia, Mikkola sanoo.

– Kuluttajamyyntiä tekeville yrityksille joutuu vähän perustelemaan hyötyjä. Heillä kaikilla ei ole lamppu syttynyt sen suhteen, että tämä voisikin olla hyvä juttu.

Maksettua vai orgaanista sisältöä?

Emmi Mikkolan mukaan LinkedIn-markkinointia tehdessä kannattaa olla suunnitelmallinen ja aktiivinen. Sekä maksettu että orgaaninen mainonta on tärkeää, sillä ne tukevat toisiaan.

– Se ei herätä luottamusta, jos käyttäjä menee mainoksen kautta yrityksen LinkedIn-sivuille, joka näyttää aavekaupungilta. Monesti yrityksien sivut voivat näyttää keskeneräisiltä. Sinne ei ole tullut uutta sisältöä puoleen vuoteen, ja profiilikuva saattaa olla huonolaatuinen, Mikkola kertoo.

Yritykset kuitenkin panostavat koko ajan enemmän LinkedIniin. Asiaan lienee vaikuttanut ainakin koronapandemia.

– Olemme huomanneet, että yritykset ovat kasvattaneet LinkedIn-budjettejaan. Yksi iso syy on se, etteivät yritykset voi mennä messuille, jotka ovat olleet tärkeitä esimerkiksi teollisuuden aloilla. Messut ovat olleet merkittävä liidien ja uusien asiakkaiden lähde. Maailmantilanne on pakottanut yritykset sopeutumaan ja etsimään uusia kanavia, joista löytyisi liidejä ja asiakkaita. Somekanavat ovat siihen hyviä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)