Näkökulma

Oletko markkinoinnin yksinäinen puurtaja, joka kulkee epäonnistumisesta toiseen? Syy voi olla aivoissasi

Jos markkinointi ei tuo tulosta, voimme muuttaa sen sisältöä ja jakelua. Mutta entä jos syy tuloksettomuuteen onkin markkinoinnin tekijän aivoissa, pohtii Antti Sipilä.
Kuva:
Oletko markkinoinnin yksinäinen puurtaja, joka kulkee epäonnistumisesta toiseen? Syy voi olla aivoissasi

Jokaisen ihmisen aivot ovat rakentuneet uniikilla tavalla. Niissä syntyy tietynlaisia ajatuksia, toimintatapoja ja painotuksia. Markkinoinnin tekijän täytyy pystyä luomaan viesti joka vaikuttaa kohderyhmään. Se vaatii sekä tietoa, analyysia että luovuutta. Ne ovat harvoin kaikki edustettuna yhdessä päässä. Siksi yksillä aivoilla on lähes mahdotonta tietää, millainen markkinointi on hyvää ja tuottaa toivottuja tuloksia kussakin tapauksessa. 

Minulla on tästä käytännön esimerkki. Olen nimittäin huomannut, että suuri osa ihmisistä ei yleensä välitä graafisen suunnittelun laadusta pätkääkään, kunhan viesti on ymmärrettävissä. Toisille se taas on niin merkityksellistä, etteivät he pysty ottamaan vastaan keskinkertaisella visuaalisella ilmeellä muotoiltua viestiä. Tämä johtaa siihen, että graafinen suunnittelu on aina tehtävä laadukkaasti – vaikka se meneekin osittain hukkaan. 

Uralleni osuneiden erityisen menestyksellisten sisältöjen suunnittelussa on aina ollut mukana asiakas ja muita markkinoinnin ammattilaisia. Innostusta ja uskoa on ollut ilmassa, eikä kukaan ole tiennyt tarkalleen, millaiseksi lopputulos muotoutuu. Pallottelu on tarpeen, jotta voimme inspiroitua ideoista, kokea osallisuutta, sitoutua näkemykseen ja siirtää sen eteenpäin. Kun ideoita sitten aletaan toteuttaa, jokainen tuo oman lisänsä lopputulokseen. Valmis tuotos syntyy useampien aivojen yhteistyöllä.

Jos siis teet ratkaisuja vain oman makusi ja kokemuksesi perusteella, todennäköisesti epäonnistut yhä uudestaan. Epäonnistumisessa ei ole mitään vikaa, mutta siitä on tarkoitus oppia. Se onnistuu tehokkaimmin, joka ottaa mukaan uusia näkökulmia – siis uusia aivoja. 

Tiede on osoittanut myytiksi sen, että vasen aivopuolisko on analyyttinen ja oikea luova. Ajatteluun käytetään koko aivoja uniikein yhdistelmin. Kun siis markkinointia suunnitellessa pyritään ajattelemaan asiakkaiden tavoin, on virhe ajatella vain yksillä aivoilla. Asiakkaan koko aivoja palvelemaan tarvitaan ainakin muutamat erilaiset aivot.

Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia markkinoinnista ja mediasta. Sipilä johtaa suomalaista videotuotantoyhtiötä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa