
Oatly ja Patagonia kertovat tiedotteessa haluavansa vaikuttaa ihmisten äänestyskäyttäytymiseen. Yhtiöt kehottavat äänestäjiä suosimaan ehdokkaita, jotka priorisoivat ilmastonmuutosteemoja. Oatlyn toimitusjohtaja Jean-Christophe Flatin ja Patagonian EMEA-alueen pääjohtaja Nina Hajikhanian kehottavat kirjeessään muita yhtiöitä toimimaan samoin.
– Sitoutamme myös päättäjiä rohkaistaksemme heitä kannattamaan Green Deal-sopimuksia, ja kannatamme sitä, että käytänteet ja yritykset työskentelevät kestävämmän tulevaisuuden eteen, Flatin sanoo tiedotteessa.
Yhtiöiden mukaan heitä huolestuttaa myös vaalien alhainen äänestysprosentti, joka vuoden 2019 EU-vaaleissa oli 51 prosenttia – korkein äänestysprosentti sitten vuoden 1994 jälkeen.
– Sen lisäksi että tarjoamme kaikille Euroopan alueen työntekijöillemme aikaa äänestää, olemme luoneet koulutus- ja inspiraatiomateriaalityökalujen ohjelman, jotta äänestäjillä olisi itsevarma olo puhua ystävilleen, perheilleen ja verkostolleen näiden vaalien tärkeydestä, Hajikhanian sanoo tiedotteessa.
Molemmat yritykset tarjoavat yhteensä noin tuhannelle työntekijälleen aikaa äänestämiseen. Tiedotteen mukaan vaalien alla työntekijöille tarjotaan informatiivisia ja inspiroivia kokouksia, ja heitä rohkaistaan keskustelemaan äänestämisen tärkeydestä ystäviensä, perheidensä ja verkostojensa kanssa.
Yhtiöt tekevät yhteistyötä kahviloiden kanssa ja järjestävät tapahtumia Patagonian myymälöissä. Lisäksi yhtiöt kertovat hyödyntävänsä kampanjassaan sosiaalista mediaa sekä Oatlyn laajamittaista ulkomainoskampanjaa. Yhtiöiden mukaan ne tähtäävät “nuorten EU-kansalaisten inspiroimiseen, jotta he käyttäisivät äänioikeuttaan ilmaston eduksi.”
Oatly kertoo tarjoavansa myös EU-parlamentin ehdokkaille manifestin, jossa on sarja käytänteitä. Oatlyn mukaan omaksumalla nämä käytänteet voitaisiin luoda kestävä kasvipohjainen ruokajärjestelmä, jonka avulla voitaisiin saavuttaa terveys- ja ilmastotavoitteet.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä