Netflixin Chief Talent Officer Sergio Ezama, Spotifyn Chief HR Officer Anna Lundström ja Yahoon Chief People Officer Lisa Moore jakoivat Cannes Lions -festivaaleilla näkemyksiään siitä, miten arvopohjaista johtamista toteutetaan käytännössä globaaleissa organisaatioissa.
Netflixin Ezama korosti, että yrityksen kulttuuria ei pidä avata kaikille vaan sen luomiseen tulee osallistaa koko yritys. Hänen mukaansa Netflix suhtautuu kulttuuriinsa erittäin vakavasti ja pyrkii olemaan täysin anteeksipyytelemätön siitä, keitä he ovat.
– Emme yritä olla kaikille kaikkea. Yhtiömme sisällä vallitsevat vapaudet toimivat hyvin, kun töissä on parhaat lahjakkuudet, Ezama totesi.
Spotifyn Lundström painotti, että kulttuuri ei ole se, mitä laitetaan PR-lauseeseen, vaan se, miten ihmiset saadaan tuntemaan. Hänen mukaansa on tärkeää pysyä uskollisena arvoilleen työntekijälle koko ajan – niin juhlien kuin vaikeiden aikojen keskellä.
– Kun joudut irtisanomaan ihmisiä, sinun täytyy kohdella heitä samalla tavalla kuin uusia työntekijöitä, ohjaten ja tukien, Lundström korosti.
Tekoäly innovaation ytimessä
Yahoon Moore toi esille tekoälyn keskeisen roolin yrityksen innovaatiostrategiassa. Hänen mukaansa on tärkeää hyödyntää tekoälyä ottamalla yrityksen historia käyttöön ja viemään se seuraavalle tasolle.
– Innovaatioiden näkökulmasta tekoälyn käyttäminen hyödyntämään yhtiömme historiaa ja viemään sen kyvykkyydet seuraavalle tasolle on todella tärkeää, Moore sanoi.
Skaalaavuus ja paikallisuus
Globaalien yritysten haasteena on kulttuurin skaalaaminen eri markkinoilla. Netflixin Ezama kiteytti asian osuvasti:
– Se ”mitä” olemme, on universaalia, mutta "miten" se näkyy, on hyvin paikallista.
Yahoon Moore korosti kulttuurin ymmärrettäväksi tekemistä kaikkialla, kun taas Spotifyn Lundström painotti selkeyden tärkeyttä työnantajabrändin rakentamisessa.
– Ole selkeä työntekijöille siitä, mitä meiltä saat ja mitä et saa, Lundström neuvoi.
Esimerkkejä aidosta kulttuurista löytyi käytännön toimista. Lundström kertoi, kuinka Spotify auttoi Los Angelesin maastopalojen aikana kärsineitä sisällöntuottajia erilaisten yhteistöiden kautta hyvin konkreettisesti – ei päästäkseen uutisten otsikoihin, vaan koska se oli tärkeää.