Unsplash/Stephen Dawson
Digitaalisuus

Näitä asioita suomalaisyritykset kehittävät verkkoliiketoiminnassaan

29.8.2022 12:50
Toni Rajamäki
Yli puolet suomalaisyrityksistä on kehittänyt verkkopalvelujaan koronan takia, kertoo Fonectan tutkimus.

Koronapandemia kiihdytti yritysten digitalisoitumista, kun kilpailu asiakkaista siirtyi entistä vahvemmin verkkoon. Digi-investoinnit eivät kuitenkaan jääneet kertarykäykseksi, vaan suomalaisyritykset ovat jatkaneet panostuksiaan verkkoliiketoimintaansa, kertoo Fonectan kesällä julkaistu tutkimus, johon vastasi 150 markkinointipäättäjää.

Tutkimuksesta selviää, että yli puolet suomalaisyrityksistä oli kehittänyt verkkopalvelujaan koronan takia viime toukokuuhun mennessä. 19 prosenttia vastaajista kertoi, ettei verkkopalveluja ole kehitetty tai niitä ei edes aiota kehittää. 

Kehitystyössä on panostettu tai panostetaan edelleen erityisesti yritysten verkkosivuihin ja verkkomainontaan. Jopa 93 prosenttia vastaajista kertoo kehitystyön koskevan verkkosivuja, ja 80 prosenttia mainitsee kehityskohteeksi myös verkkomainonnan.

Tutkimuksesta selviää, että kehitystä kaivataan muun muassa yhteystietojen löydettävyyden, verkkokaupan, chat-työkalun ja ajanvaraustyökalun suhteen. Lisäksi yritykset haluavat kehittää esimerkiksi arvostelujen ja suositusten keräämistä, asiakaspalvelua ja verkkosivujen saavutettavuutta sekä automatisoida palautejärjestelmän.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Markkinointitoimistoille kyseessä on tietenkin hyvin positiivinen trendi, sillä yhä useammat yritykset tarvitsevat apua digitaalisessa markkinoinnissa.

– Viimeistään nyt on käynyt selväksi, että yritystä ei ole asiakkaiden silmin edes olemassa, jos se ei ole verkossa. Ihmiset odottavat verkkopalveluilta selvästi enemmän kuin aiemmin. Kahden viime vuoden aikana odotukset ja käyttäytyminen verkossa ovat muuttuneet selvästi, arvioi Fonectan myyntijohtaja Sauli Korpisaari tiedotteessa.

Tutkimukseen vastanneista markkinointipäättäjistä noin puolet sanoo, että yritysten asiakaskontaktien määrä verkossa on kasvanut korona-aikana. 41 prosentilla määrä on pysynyt samana kuin aiemmin, ja viisi prosenttia kertoo asiakaskontaktien laskeneen. Eniten asiakaskontakteja ovat kasvattaneet yli 100 hengen yritykset.

Fonecta kysyi verkossa tapahtuvan asiakaskontaktoinnin kehityksestä myös syksyllä 2020, jolloin määrän kasvusta kertoi vain 29 prosenttia.

Prosenttilukeman kasvuun lienee vaikuttanut vahvasti yritysten digi-investoinnit, joilla on helpotettu asiakaspolkua.

– Asiakaskontaktien kasvu kertoo siitä, että sekä suomalaiset kuluttajat että yritykset ovat löytäneet toisensa verkossa. On puhuttu jopa koronan aiheuttamasta pakotetusta digiloikasta, mutta itse näkisin pikemminkin, että yritykset ovat löytäneet verkon mahdollisuudet, Korpisaari tuumaa.