Unsplash/Steve Gale
Media

Näissä somekanavissa suomalaiset haluavat mieluiten nähdä vaikuttajien kaupallisia yhteistöitä

21.12.2021 10:55
Toni Rajamäki
MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tekemän selvityksen mukaan yksi palvelu nousee yli muiden, mutta miesten ja naisten sekä ikäryhmien välillä riittää eroja.

MarkkinointiUutiset ja tutkimustoimisto IROResearch selvittivät, missä sosiaalisen media kanavissa suomalaiset haluavat mieluiten nähdä vaikuttajien kaupallisia yhteistöitä.

Vastaajille annettiin vaihtoehdoiksi seitsemän somekanavaa: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok, Snapchat ja YouTube. Lisäksi vastaajat saivat valita vaihtoehdoksi “jokin muu”, joka tarkoitti perinteistä mediaa, kuten televisiota, tai muita somekanavia, kuten Pinterestiä.

Vastausten perusteella voidaan todeta, että alle 35-vuotiaat haluavat nähdä kaupallisia yhteistöitä yleisimmissä somekanavissa kuin esimerkiksi perinteisissä medioissa. Yli 35-vuotiaat suosivat puolestaan perinteistä mediaa.

IROResearchin toteuttaman kyselyn perusteella suomalaiset haluavat nähdä mieluiten vaikuttajien kaupallisia yhteistöitä Instagramissa, kun vertailuun otetaan vain vaihtoehtoina olleet yleisimmät somekanavat. Tuhannesta suomalaisvastaajasta joka viides, 21 prosenttia, oli tätä mieltä.

Instagram on suomalaisten mielestä melko selkeästi paras kanava vaikuttajamarkkinointiin, mutta myös YouTubessa ja Facebookissa halutaan nähdä kaupallisia yhteistöitä. Vastaajista 15 prosenttia haluaa nähdä mieluiten yhteistöitä YouTubessa, 13 prosenttia Facebookissa.

Maailman nopeiten kasvava somealusta TikTok on herättänyt mainostajien huomion myös Suomessa, mikä näkyy kaupallisten yhteistöiden selkeänä kasvuna. Kuluttajista kuitenkin vain viisi prosenttia haluaa nähdä kaupallisia yhteistöitä mieluiten TikTokissa.

Twitter, LinkedIn ja Snapchat jäävät selkeästi jälkeen kilpailijoistaan. Vain kaksi prosenttia vastaajista suosii Twitteriä, kun taas Snapchatin ja LinkedInin osuudet jäävät yhteen prosenttiin.

Miehet suosivat YouTubea

MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tutkimuksesta selviää myös miesten ja naisten sekä ikäryhmien väliset erot. Karkeasti jaoteltuna voidaan sanoa, että naiset haluavat nähdä vaikuttajamarkkinointia Instagramissa ja miehet YouTubessa.

Naisista peräti 32 prosenttia valitsi kyselyssä Instagramin, kun taas miehistä kuvapalvelun valitsi noin joka kymmenes, yhdeksän prosenttia. Miehistä 18 prosenttia valitsi YouTuben, ja miesten tuloksissa myös Facebook nousi Instagramin edelle 14 prosentillaan. Naisten tuloksissa sekä Facebook että YouTube saivat 12 prosenttia äänisaaliista.

Myöskään ikäryhmien väliset erot eivät yllätä. Instagram ja YouTube ovat suosituimmat somekanavat alle 44-vuotiaiden parissa. Molempien suosio kuitenkin laskee tasaisesti mitä vanhemmasta ihmisestä on kyse. Esimerkiksi 18–24-vuotiaista 42 prosenttia haluaa nähdä kaupallisia yhteistöitä mieluiten Instagramissa, mutta 35–44-vuotiaissa prosenttilukema on enää 31.

Facebookin asema korostuu vanhempien ihmisten keskuudessa. Yli 55-vuotiaat pitävät somekanavista Facebookia mieluisampana alustana kaupallisten yhteistöiden näkemiselle.

Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tiedonkeruuaika oli 7.-15.12. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)