Unsplash
Ilmiöt

Näissä asioissa suomalaiset säästävät nyt eniten

7.11.2022 13:30
Toni Rajamäki
MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tutkimuksen mukaan liki puolet suomalaisista on vähentänyt kulutustaan viime kuukausina.

Hintojen nousu on saanut suomalaiset vähentämään kulutustaan viime kuukausien aikana, kertoo MarkkinointiUutisten ja tutkimustoimisto IROResearchin tutkimus, joka toteutettiin lokakuussa.

Tutkimuksen mukaan 48 prosenttia suomalaisista on vähentänyt kuluttamistaan hintojen nousun takia. 45 prosenttia ei ole vähentänyt, ja seitsemän prosenttia ei osaa sanoa.

Mistä sitten säästetään eniten? Vastausten perusteella kolme asiaa nousee ylitse muiden: elintarvikkeet, ravintolassa syöminen ja autoilu.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Eniten säästetään elintarvikkeissa, mitä voi tehdä esimerkiksi vaihtamalla ruokakauppaa. MU:n ja IROResearchin tutkimuksen mukaan suomalaiset ovatkin lisänneet eniten käyntiä S-ryhmän kaupoissa, joita pidetään yleisesti halpana vaihtoehtona. Myös lukuisat hintavertailut kertovat S-ryhmän päihittävän hinnoissa kilpailijoitaan.

Kuluttajista 28 prosenttia kertoo säästäneensä eniten elintarvikeostoksissaan. 22 prosenttia on säästänyt eniten ravintolassa syömisen suhteen, 18 prosenttia autoilun suhteen.

Miehet ovat vähentäneet eniten ravintolassa syömisessä (25 prosenttia) ja heti sen jälkeen autoilussa (24 prosenttia). Naisilla elintarvikeostokset on selkeä ykköskohde (33 prosenttia), ja toisena tulee ravintolassa syöminen (22 prosenttia).

Muita säästökohteita ovat muun muassa muoti, matkailu ja viihde.

Missä kuluttajat ovat säästäneet eniten viime kuukausina?

1. Elintarvikkeet (28 prosenttia)

2. Ravintolassa syöminen (22 prosenttia)

3. Autoilu (18 prosenttia)

4. Muoti (10 prosenttia)

5. Matkailu (9 prosenttia)

6. Viihde (6 prosenttia)

7. Muut harrastukset (3 prosenttia)

8. Liikunta (1 prosentti)

Lähes joka kolmannes ruoka-alennusten perässä

IROResearchin toteuttamassa kyselyssä kysyttiin myös, missä asioissa suomalaiset etsivät eniten alennuksia. Vastausten perusteella ruoka on ylivoimaisesti yleisin tuote.

Vastaajista 62 prosenttia etsii eniten alennuksia ruoan suhteen. Naisissa prosenttilukema on 66 ja miehissä 59. Kulutustaan vähentäneistä 77 prosenttia etsii eniten alennuksia ruoasta.

Naisilla toiseksi yleisin vastaus on muoti, jonka kohdalla 15 prosenttia heistä etsii eniten alennuksia. Miehillä toiseksi yleisin vastaus on autoilu. Heistä joka kymmenes etsii eniten autoiluun liittyviä alennuksia. 

Miehistä 19 prosenttia kertoo, ettei etsi alennuksia mistään tuotteista. Naisissa sama lukema on 10 prosenttia.

Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tiedonkeruuaika oli 11.-19.10.2022. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.